Utstyr

Det å reise lett, hvis man er en villmarksinteressert fotograf, er en vits.
Du tar med deg alt du har.
Det som kan gå i stykker, gjør det.
Så jeg reiser som en rørlegger – Jeg forsøker å ta med meg alt...

Det svake synet mitt trenger autofokus.
Den sløve hjernen min trenger autoeksponering og auto-hvitbalanse.
Motivene mine krever ofte så mange bilder per sekund som jeg kan ta.
Jeg satset på det beste utstyret man kan kjøpe for penger.
De skarpeste, mest lyssterke objektivene, de hurtigste kameraene som eksponerte mest nøyaktig, de mest moderne blitsene og de raskeste XQD-kortene.
Autofokus, autoeksponering, auto-hvitbalanse – motordrevet alt sammen
Nikon D5, D500 og D810 er mirakuløse.
D5 og D500 kan eksponere ved utrolige høye ISO-verdier, uten å ødelegge bildene i det hele tatt.
Autofokusen er rask og nøyaktig, og innstillingene er enkle og intuitive.
D810 gir meg enda bedre toneomfang og finere detaljer enn noe annet kamera som jeg har sett. Det gir utrolig detaljerte, skarpe og fargerike filer.
D810 er som en høyoppløselig utgave av D5, med mye større og mer detaljrike filer, og heller ikke så tung å ta med seg.
Fremdeles svært stødig og robust. Men med litt tregere autofokus og færre bilder per sekund. Fokuspunktene er også bedre på D5 og D500.
D500 er også et utrolig kamera, særlig i forhold til prisen! Et perfekt backup-kamera, eller når mindre vekt er det viktigste. Og det «øker» jo brennvidden på objektivene med 1,5!
Ja, de siste NIKKOR-objektivene med Nano-belegg er tunge å ta med seg, men akk så skarpe, krystallklare og utrolige raske til å fokusere. 14-24 og 24-70 VR og MicroNIKKOR 105, 200/2, 300/2.8 VR og 600/4 VR, 800/5.6 VR, 70-200/2.8 VR og til og med 80-400/4.5 VR er de skarpeste og mest fintegnende objektivene jeg noen gang her brukt eller sett arbeider fra. Ingen uklarhet. Og med D5 kan du til og med finjustere og kalibrere hvert enkelt lange objektiv til hvert enkelt kamerahus!
Det gir en skarphet i detaljer også med de lengste objektivene, som er bedre enn noen annet jeg har opplevd.
VR bildestabilisator er en velsignelse i de fleste tilfeller.
Jeg bruker én vidvinkelzoom på et hus, én telezoom på et annet.
Lange telefotoobjektiver på det tredje, vanligvis den fantastiske 600 mm eller i det siste den utrolige 800 mm. Det er et fantastisk nyttig objektiv! Jeg kan faktisk håndholde det å få skarpe bilder ned til 1/15 sekund, hvis motivet står i ro. Takket være VR-systemet, og ikke hendene mine.
Bare originalt Nikon-utstyr.
ISO som regel i området 800-8000 på D5 og noe mindre på D810.
Serieopptak med så mange bilder per sekund som teknologien tillater.
Da føler jeg meg klar for de fleste situasjoner.
Nikon Action-kamera utstyr er noe helt nytt for meg.
360 og 170, begge svært nyttige. Og så mye enklere å håndtere enn andre merker i markedet. Det er morsomt å filme!

Fotografisk verktøykasse

Kamera/objektiv:

2 Nikon D5
1 Nikon D850
1 Nikon D810
1 Nikon D500
Nikkor AFS 800/5,6 G ED FL VR
Nikkor AFS 600/4 G ED FL VR
Nikkor 400/2,8 G ED VR
Nikkor AFS 300/2,8 G ED FL VR
AF-Nikkor 70-200/2,8 VR
AF-Nikkor 14-24/2,8
AF-Nikkor 24-70/2,8 VR
AF-Nikkor 20mm/1,8G ED
AF-VR Micro-Nikkor IF-ED 105/2,8
AF-Nikkor Fisheye 10,5 mm/4 (til D500)
AF-telekonvertere Nikkor TC-14B III og TC-20 E III
2 blitser Nikon SB-5000 og en Project-A-Flash teleblits fresnel-objektivsett.
Kikkerter Nikon High Grade 8x42 og Nikon 10x25
Teleskop Nikon Fieldscope EDG 85 med FEP-30W
SONY G-Serie XQD-kort 64-128 Gb
Oppladbare Nikon Li-ion batteripakker, sett med Lithium AA batterier for virkelig kaldt vær.
Kameravesker og – ryggsekker fra Tamrac, Mr Jan Gear and Mindshift.
Vanntette bokser og vesker fra Pelicase, Ortlieb og Mr Jan Gear.


Stativer:

Karbonfiber 6x stativer fra Gitzo (GK 5541 for de tunge objektivene og GT 2531 for turer og letter jobber), med nivåjusteringsutstyr og ekstra store føtter for sne og sand.
Kulehoder og panoramahoder fra Kirk og den nye favoritten Uniqball.
Arca Swiss hurtigutløsende festebraketter og gimbal-hoder fra Wimberley.
Makaroni- og/eller ris eller bønneposer. Selvsagt organisk dyrket!


Øvrig utstyr:

Apple Mac Book Pro 15” Laptop
Telt Hilleberg «Staika». Tåler alt, kan settes opp alle steder.
Telt Hilleberg «Kieron» 4-mann. Tåler alt, men har plass til flere personer.
Sovepose North Face «Goode Down» for vanlige turer.
Sovepose North Face «Deep Sleep» for de virkelige kalde turene.
Thermarest liggeunderlag.
Ryggsekk Norrøna «Beito». Har plass til alt.
Arcteryx jakke og bukse. Alltid. Året rundt.
Heavy Duty Down parka «SnowGoose Expedition» fra Canada Goose. For 30 kuldegrader eller mer.
Alt undertøy fra Swedish «Wool power». Holder rumpe og tær varme. Det beste jeg noen gang har brukt.
«SOREL Extreme» - Canadian Army Arctic vinter mukluk støvler. For minus 20 og under.
Fjellstøvler Le Chameau (lang), Gore-Tex.
Nokian filtforede gummistøvler. For sludd, våt sne og slaps.
Gummistøvler «Wildmark». Til sommerbruk.
Lundhags filtforede skistøvler av lær.
Inuit-kamikks av selskinn og reinsdyrpels, for minus 25 grader og under.
Lommelerke, type «Jerry Can» med fransk Cognac, helst Rémy Martin eller Grönstedts Extra.