Profesjonelle tips om hvordan man tar gode portrettbilder av barn

Før man begynner å vurdere opptaksstedet og lyset, og før man tar frem kameraet og velger objektiv, er det smart å tenke strategi og psykologi. Dette er det viktigste for å ta så gode bilder som mulig av barn, barnebarn, nieser eller nevøer.

Det er én av tingene vi har lært av Tamara Lackey. Hennes mesterlige portretter og livsstilsbilder demonstrerer ikke bare fotografiske ferdigheter, men også et sikkert grep om det strategiske aspektet. Tamara klarer hele tiden å fange stemningene, øyeblikkene og uttrykkene som gir minneverdige bilder av barn.

Her er mer av det vi har lært:

Alder og forventning

Alderen til dem man portretterer, er en vesentlig faktor. "Når motivet er små barn – babyer og smårollinger – handler mye av jobben min om å holde styr på barna", sier Tamara. "Jeg tar fatt på jobben vel vitende om at de ikke har noen interesse av å bli fotografert. I den brøkdelen av et sekund jeg har, får jeg et interessant uttrykk." Å holde styr på barna kan handle om å gjøre hele eller deler av økten til en lek, slik at barna blir værende på det stedet Tamara har valgt. Det kan også handle om å få barna til å bevege seg i retning av et sted ved å inspirere og engasjere dem, og aldri gjøre noe som kan virke truende. "Jeg tenker alltid: Hva skal jeg gjøre for å få bilder av annet en bakhodet deres? Når barna er små, har jeg ikke så høye forventninger til samhandling, og jeg utnytter effektivt de få øyeblikkene jeg får."   

Når barna er fra fire til ni år, forventer Tamara å få mye skuespill- og fremføringskunster. "De har lyst å vise seg frem – se når jeg gjør slik, se når jeg gjør sånn – og jeg må sørge for at jeg får med den biten i tillegg til barnas ekte selv."

Når barna er fra ni til tolv eller tretten år, vet Tamara at de har blitt mer opptatt av hvordan de ser ut, og hvordan de oppfattes. "De tenker: Var jeg kul, var jeg pen, var jeg moteriktig, og vil dette se bra ut på Instagram? En av oppgavene mine er å få dem til å bli trygge på seg selv og føle seg vel. Jeg gjør en ekstra innsats for at de skal ta seg godt ut på bildene, siden det betyr mer for dem nå. Og fordi jeg viser dem at jeg bryr meg om hvordan de tar seg ut – gjennom valg av positur og belysning – får jeg et mer ekte engasjement."   

Når det gjelder tenåringer, velger Tamara å satse på sannheten: "Enten de sier det eller ikke, vet jeg at de ikke har lyst til å være her og bli fotografert." Hun forteller dem at hun sympatiserer med dem, sier at det vil ta et par timer, og begynner så arbeidet med å fange de små glimtene av engasjement hun får. "Det tar bare et sekund å lokke frem et smil, litt latter eller et intenst uttrykk før de husker at de egentlig ikke skal gi meg noe som helst." Hun snakker med dem, men unngår klisjeene. "Hva liker du best på skolen?" funker ikke. "De har ferdiglagde svar og ansiktsuttrykk for slike spørsmål", forteller hun. Hun velger mer sære spørsmål, som hva de mener om regjeringens siste lovforslag. Hvor vellykket arbeidet hennes er med tenåringer, kan måles i antall ganger hun hører varianter av "Jeg ante ikke at jeg så slik ut!" når tenåringene ser bildene på baksiden av kameraet.

Tamara sier faktisk at "hvis du ser en video av meg når jeg fotograferer barn, vil det ikke se ut som jeg klarer å få med noe som helst, men jeg trenger ikke mer enn 1/200 eller 1/1000 av et sekund for å fange et uttrykk. Jeg stresser ikke før opptaket, for jeg vet at jeg bare trenger noen få brøkdeler av et sekund her og der – og får jeg åtte–ti slike, har jeg nok."

Riktig utstyr

Utstyret er avgjørende. Hvis man bare har noen brøkdeler av et sekund til å fange ansiktsuttrykk, og litt lenger til å fange positurer, trenger man hjelpen man får fra raske objektiver og korte lukkertider. Man må også jobbe raskt, og derfor er det viktig å kjenne utstyret sitt ut og inn. "Det verste som kan skje, er å gå glipp av et fantastisk øyeblikk fordi man bruker feil innstilling eller rett og slett ikke er klar", er Tamaras kommentar til hvorfor man må kjenne utstyret som sin egen bukselomme.

Tillit

At personer som fotograferes, må føle seg trygge foran kamera, er selvsagt avgjørende for profesjonelle fotografer, men det er ikke mindre viktig for familiefotografer. "Den beste måten å begynne på når man fotograferer barna sine eller nieser eller nevøer", forteller Tamara, "er å si til seg selv at målet er å ta gode bilder og ha det moro, og deretter fortelle dem at de bidrar til å gjøre bildet vellykket – det gir dem selvtillit."

Unngå kommunikasjonsbrudd

Tamara tar ofte bilder ved å holde kameraet bort fra kroppen. Det gjør hun for å at det ikke skal oppstå brudd i samhandlingen mellom henne og motivet. "Noen ganger når den store, svarte boksen kommer foran ansiktet, bryter kommunikasjonen sammen", forteller hun. "Jeg er vant til å ta bilder uten å holde kameraet inntil ansiktet, noe som gjør at jeg kan kommunisere kontinuerlig og fange noen virkelig besynderlige ansiktsuttrykk. Noen ganger ser det ut som personen ser i feil retning, men hun ser faktisk på meg mens jeg tar bilder med kameraet bort fra kroppen." Når Tamara benytter seg av denne teknikken, bruker hun ofte et vidvinkelobjektiv, for eksempel på 35 mm, eller så bruker hun den største brennvidden på et zoomobjektiv – "24–70 mm-objektivet er glimrende til denne teknikken", sier hun.

Fokuser på uttrykket

"Hver eneste gang jeg er på vei til å ta et bilde, og ser på bildefeltet som snart skal bli et fotografi, tenker jeg på hva jeg kan ta bort", sier Tamara. "Jo mer jeg kan ta bort, desto mer slående blir motivets ansiktsuttrykk. Betrakterne fokuserer vanligvis på det viktigste i bildet med en gang. Derfor bør alle potensielt forstyrrende elementer tas bort. Det handler ikke bare om å ha en ryddig bakgrunn – de fleste vet at mindre rot gir bedre bilder – det handler mer om å fjerne ting fra hele bildefeltet som kan ta øynene bort fra det du vil se. Det kan innebære at ting må flyttes rent fysisk, og det kan innebære at vinkelen må endres fullstendig. Selv om det gjør at lyset blir svakere – slik at jeg må bruke flere lyskilder – velger jeg likevel å gå for denne løsningen hvis bildet blir renere og ryddigere. Et ryddig bildefelt har enormt mye å si for bildets kvalitet, og det gjør at ansiktsuttrykk blir langt mer virkningsfulle."

Alltid på

Når man fotograferer barn, er det ikke snakk om oppvarming. Da er det rett på sak for ikke å gå glipp av et øyeblikk. "Jeg ser ofte fotografer eller foreldre som tar bilder av barn, og som kommuniserer med dem og får dem til å le – men de trykker ikke på utløseren. De glemmer at fotografiet står i sentrum. Når økten starter, er jeg klar."

Med noen personer får Tamara de beste bildene helt i begynnelsen av økten, med andre personer kommer de beste bildene på slutten. Hun vet aldri hvordan det kommer til å gå, så holdningen er alltid den samme: "Det skjer noe hele tiden."

Komponer og komponer på nytt

Ikke gå glipp av et bilde fordi komposisjonen ikke er perfekt. "Noen ganger må jeg komponere motivet på en måte jeg kanskje ikke er fornøyd med", sier Tamara, "men jeg vet at motivet er skarpt i fokus, og at jeg kan komponere bildet på nytt senere ved å beskjære det slik at det blir bra." Dette er en av grunnene til at hun foretrekker oppløsningen til D800 og D4. "Jeg kan beskjære og likevel få et flott bilde. Jeg elsker spillerommet det gir."

Objektiver

"Noe av det verste som kan skje, er å måtte ta ett eller flere steg bakover fordi man bruker for langt objektiv, og miste helt kontrollen over motivet. Med objektivet på 35 mm kan jeg være nær motivet ... og til og med få en grunn dybdeskarphet hvis jeg går inn for å skille motivet fra bakgrunnen."

Så betyr nærhet kontroll? "Når du er nær dem, må de ha oppmerksomheten rettet mot deg", forteller hun, "og vanligvis må jeg være nær for å ha kontroll. De holder ikke på engasjementet hvis jeg forsvinner bak et langt objektiv og flytter meg langt unna. Valg av riktig objektiv gjør at jeg bokstavelig talt kan stå på en armlengdes avstand og lede dem tilbake i bildefeltet, og det gjør jeg av og til med barn som er i den alderen at jeg må holde styr på dem. Når de beveger seg ut av bildefeltet, må jeg få dem tilbake."