Hvordan ta bedre portretter

Lær elementene i et godt portrettfotografi

Det kan da ikke være så vanskelig! En venn, partneren din eller et barn ber deg ta et bilde av seg. Du har et fint digitalkamera, så du finner det frem og tar bildet. Men du er ikke fornøyd med resultatet, og du vet ikke hvorfor. Motivet er i fokus og bildet er riktig eksponert. Så hva er galt? Dette betyr at et godt portrett er mer enn et teknisk godt bilde.

Tenk først over bakgrunnen. Den skal ikke ta oppmerksomheten bort fra motivet. En enkel vegg, mørkegrønne blader – eller noe annet enkelt (uten kraftige linjer eller mønstre) fungerer bra. Det finnes ikke noe verre enn en ledning, stolpe eller gren som ser ut til å vokse ut fra hodet til motivet.

© Gary Small

D800, objektivet AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 s, f/6.3, ISO 100, lukkerprioritert, matrisemåling, utfyllingsblits.

I dette bildet «vokser» stolpen til et gateskilt ut fra hodet til motivet.

© Gary Small

D800, objektivet AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 s, f/4, ISO 100, lukkerprioritert, matrisemåling, utfyllingsblits.

I dette bildet har vi flyttet oss bare noen få meter – ingen flere stolper – og vi har tatt et bedre bilde.

Ta hensyn til bakgrunnen

Hvis du fotograferer noen mot en lys bakgrunn, kan du godt ende opp med en silhuett. Grunnen er at det lyse området bak kan få kameraet til å undereksponere motivet slik at det ser mørkt ut. For å motvirke dette kan du bruke den innebygde blitsen på det digitale Nikon-speilreflekskameraet, eller slå på blitsfunksjonen i det digital COOLPIX- eller Nikon 1-kameraet. Men selv om ansiktet får mer lys, har du fremdeles problemet med den lyse bakgrunnen. 

Alle digitale speilreflekskameraer og COOLPIX-modeller fra Nikon har eksponeringskompensasjon. Overeksponer med ett eller to f-trinn eller lukkertrinn for å motvirke den lyse bakgrunnen. Hvis resultatet ikke blir som ønsket, prøv en annen bakgrunn. Helst en som er mørkere enn motivet.

Husk at bildet dreier seg om motivet. Ikke ta bilde av hele området rundt det. Gå nærmere ved å bevege deg fysisk eller ved å bruke et tele- eller zoomobjektiv. Isoler motivet mot den enkle bakgrunnen du fant. Hodet til en person har «høydeformat», så ta bildet vertikalt. Horisontale portretter kan virke ubehagelige.

© Gary Small

D800, objektivet AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/250 s, f/2.8, ISO 100, blenderprioritert, matrisemåling, innebygd utfyllingsblits.

Komposisjonen til dette portrettet er ikke interessant i det hele tatt. Motivet vises mot en murvegg og er plassert midt i bildet med masse ekstra rom rundt som ikke tilfører bildet noe.

© Gary Small

D800, objektivet AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/125 s, f/5, ISO 100, blenderprioritert, matrisemåling, innebygd utfyllingsblits.

I dette bildet har vi bedt personen om å lene seg mot veggen og snu hodet mot kameraet. Vi har også beskåret bildet mye – vertikalt – for å gi det et mer interessant uttrykk. Bakgrunnen av mur blir nå et dynamisk element i komposisjonen.

Tenk på styling

Vurder så hvordan personen er kledd. Ensfargede klær pleier å fungere bra i portretter, først og fremst fordi de ikke distraherer. Lyse mønstre skriker: «Se på meg, ikke se på ansiktet.»

© Gary Small

D300, objektivet AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 s, f/3.5, ISO 200, blenderprioritert, matrisemåling, blits fra den innebygde blitsen på kameraet.

Ikke nok med at motivet i dette bildet har mønstret skjorte, han sitter også ved siden av en hylle som er full av rot (til venstre) mens vertikale persienner henger ned ved den motsatte skulderen.

© Gary Small

D300, objektivet AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 s, f/3.8, ISO 200, blenderprioritert, matrisemåling, SB-900 indirekte via taket med en reflektor som lyser opp motivet.

I dette bildet har vi bedt personen om å flytte seg – slik at de vertikale persiennene blir bakgrunn. Vi ba ham også skifte til en ensfarget skjorte. Og ved å zoome inn for en tettere beskjæring fjernet vi resten av forstyrrelsene. Lys indirekte via taket gir bløtt lys i bildet.

Flatterende vinkler

Til slutt: Med mindre du tar blide av arrestanter for det lokale politiet, skal du ikke fotografere motivet rett forfra. Få personen til å snu litt på kroppen (for eksempel 45 grader bort fra deg) og dreie hodet tilbake for å være vendt mot deg. Det er en bedre, mer flatterende stilling som også får personer til å virke slankere.

© Gary Small

D800, objektivet AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 s, f/4, ISO 400, blenderprioritert, matrisemåling, SB-900 blits, direkte blits. 

I dette bildet har vi et par problemer. For det første er blitsen rettet direkte mot motivet, noe som gir en hard skygge i bakgrunnen.

For det andre er bakgrunnen litt rotete med deler av bilderammer på sidene, taket synlig øverst og en sofa nær bunnen av bildet. For det tredje er ikke stilingen rett mot kameraet særlig flatterende.

© Gary Small

D800, objektivet AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 s, f/4, ISO 400, blenderprioritert, matrisemåling, SB-900 blits, indirekte blitsbelysning.

Vi har laget et fint bilde ved å zoome inn i bildefeltet for å isolere motivet. Bakgrunnen distraherer ikke lenger. Indirekte blits via taket gir bløtt lys (uten harde skygger som forringer bildet)

Og til sist: I stedet for å la personen stå vendt rett mot kameraet, har vi bedt ham stå i en vinkel med hodet dreid tilbake mot kameraet og armene korslagt.

Tekst og bilder av Gary Small.