Gode tips om hvordan du tar bilder av vakre solnedganger

Solnedganger er et av de mest populære motivene som fotograferes, og det flotte ved dem er at de alltid har noe ekstra å by på. Selv etter at solen har forsvunnet under horisonten kan ettergløden, som lyser opp himmelen i omtrent 20 minutter, gi virkelig vakre resultater. Prøv tipsene våre om hvordan du får mest ut av disse magiske øyeblikkene.

©Neil Freeman | Nikon School

• Du kan finne ut om solnedgangen er lovende, ved å se på skyene: Høye, spredte skyer med mye luft mellom er ideelt, fordi hver sky tar opp litt lys og farge, og skaper et visuelt behagelig motiv. Flere lag med skyer er ikke et godt tegn! En annen indikasjon på en brukbar solnedgang er hvis skyene en regnværsdag begynner å lette rundt solnedgang – da kan det bli gode muligheter til å ta flotte bilder.

• Du må reagere raskt når du skal ta bilder i solnedgangen – du har kanskje 20 minutter på deg, og bildene kan bli svært forskjellige fra det ene minuttet til det andre på grunn av måten lyset reflekteres fra omgivelsene på, og hvordan intensiteten endres. Nøkkelen er å gjøre klart utstyret på forhånd, for hvis du f.eks. fomler med benene på stativet, kan du gå glipp av de beste motivene.

• For å ta virkelig effektfulle og dramatiske bilder av solnedgangen trenger du vanligvis mer enn bare selve solnedgangen – du trenger også forgrunnsmotiver i bildet, enten dette er former, skygger, detaljer eller teksturer. Skyer og fugler kan også være nyttige til å gi mer dybde og få bildet til å bli mer interessant ved å gi liv til motivet.

• Du bruker vanligvis over ett sekund på eksponeringen (hvis solen allerede har gått ned bak horisonten), så du må helst unngå kamerabevegelser, noe som betyr bruk av stativ i tillegg til en fjernutløser eller selvutløseren på kameraet. Etter hvert som lyset forsvinner, må du gradvis øke lukkertiden. Fortsett med å vurdere bildene på skjermen og via histogrammet (se nedenfor), og øk eksponeringstiden for det neste bildet om nødvendig. For å få enkelte detaljer forgrunnen i form av silhuetter, må du øke lukkertiden, men ikke ta med for mange slike detaljer, fordi det kan gi bildet et veldig mørkt preg.

• Når solen fremdeles er på himmelen, velger du Blenderprioritert automatikk (innstilling A på kameraet), med automatisk ISO hvis du tar bilde uten stativ, noe som gjør at kameraet gir deg en balansert eksponering mens lyset forsvinner fra himmelen. Hvis du bruker Manuell (innstilling M) når det er soloppgang og lyset endrer seg raskt, må du hele tiden endre kamerainnstillingene for å få en god eksponering, noe som gir deg mindre tid til å vurdere lys og komposisjon for bildet. Hvis du trenger lengre lukkertid, kan du enten bruke et ND-filter (gråfilter) eller velge en mindre blenderåpning, dvs. f/11 eller f/16. Lav ISO-innstilling på 64 eller 100 gir også bedre bildekvalitet samt lengre lukkertid.

Hvis du fotograferer i skumringen eller den blå timen og fremdeles bruker Blenderprioritert automatikk, kan du også bruke kameraets eksponeringskompensasjon for å finjustere eksponeringen, slik at den blir riktig. En annen mulighet, som gir deg full kontroll over eksponeringen, er å velge Manuell (innstilling M) for å få enda mer kontroll over lukkertiden og blenderinnstillingene.

For å få skarpe bilder i situasjoner med svakt lys kan du velge mellom Autofokus og Manuell fokusering. Velger du Autofokus, kan du fokusere raskere i situasjoner med svakt lys ved hjelp av det midtre fokuspunktet. Hvis du fremdeles synes det er vanskelig å fokusere, kan du bytte til manuell fokus på objektivet og kamerahuset, aktivere Live view og deretter bruke berøringsskjermen eller pluss-knappen til å forstørre bildet på LCD-skjermen. Så roterer du ringen for manuell fokusering på objektivet til motivet blir helt skarpt. En tredje mulighet er å pre-fokusere på motivet med objektivet mens det fremdeles er lyst, og låse fokus.

• Hvis du ønsker å inkludere lys i et skumringsmotiv, for eksempel fra opplyste bygninger eller gatelamper, må du være nøye med lysmålingen – lite lys kan lure måleren til å angi for lang eksponeringstid for å lyse opp de store mørke områdene i motivet, noe som vil føre til at lyse deler overeksponeres og blir «utbrent». Bruk eksponeringskompensasjon til å håndtere dette – du trenger sannsynligvis et par stopp med undereksponering hvis mesteparten av motivet er mørkt. Fargene forsterkes også ved en viss undereksponering i solnedgangmotiver.

• Kontroller at innstillingene er riktige, ikke bare ved å sjekke bildet på LCD-skjermen, men også ved å sjekke histogrammet. Histogrammet er en grafisk fremstilling av tonevalørene i et bilde – en øyeblikkelig analyse av bildet du akkurat har tatt – og med bildet av solnedgangen får du umiddelbart vite om du overeksponerer og «brenner ut» høylyset. Se etter høylysklipping – en tett konsentrasjon med spisse topper til høyre i histogrammet. Hvis solen er i bildet, er det en sjanse for at litt av høylyset er klippet, men i mange tilfeller går dette fint, så lenge det meste av kurven i histogrammet ligger mot midten av diagrammet.

• Mange av rådene ovenfor gjelder også hvis du filmer solnedgangen. Hvis du filmer rett mot den lave solen, må du se opp for lysflekker som kan vaske ut detaljene. Du kan motvirke dette ved å velge en mindre blenderåpning for å slippe inn mindre lys og dermed gjøre motivet mørkere, eller du kan bruke et polarisasjonsfilter for å blokkere lyset eller et spredningsfilter for å spre det. Det er også mulig å unngå selve solen og i stedet konsentrere seg om landskapet som belyses av de avdempede lysstrålene (dette fungerer også for stillbilder). For å gi deg selv flere alternativer når du behandler bildene etterpå, bør du prøve å ta så mange bilder som mulig av begge motivtypene mens du fortsatt har den rette belysningen.

Seks raske tips

1. Bruk alltid RAW-filer (NEF) når du tar bilder, slik at du har så mye informasjon som mulig i bildet, som du kan leke deg med etterpå under etterbehandlingen.

2. Velg «Direkte sollys» eller «Skygge» som hvitbalanse, slik at du kan få en dyp blåfarge på skumringshimmelen og få glødelamper til å vises i en varm, gul-oransje farge. Hvis du bruker RAW-formatet, kan du også korrigere problemer med hvitbalansen på PC-en din senere.

3. Generell tommelfingerregel: Er solen på himmelen? Blenderprioritert automatikk. Er solen allerede gått ned? Manuell eksponering.

4. Å bruke blits i solnedgangen kan gi et kunstig resultat, men du kan få et mer naturlig utseende ved å sette et glødelampefilter eller et varmt filter på blitsen.

5. Bruk et gradert gråfilter (ND) med overgangen rettet inn etter horisonten til å jevne ut kontrasten mellom den lyse solnedgangen og den mørkere forgrunnen.

6. Hvis du ikke klarer å holde deg våken om natten, anbefaler vi at du tar bilder av solnedganger om høsten og vinteren. Da er dagene kortere, og du kan oppleve solnedgang allerede fra halv fire om ettermiddagen, eller enda tidligere hvis du er langt mot nord.

Tekst og bilder av Neil Freeman.