Forstå motivene

Bli kjent med dyrene du skal fotografere – deres vaner og personlighet. Dette kan være forskjellen som gjør at du klarer å ta bilde av en fugl som fanger et bytte, i stedet for at den flyr rett forbi deg. Bruk tid i felten, gjør grundig bakgrunnsarbeid, og vær tålmodig. En grundigere forståelse av dyrelivet du skal ta bilder av, gjør at du ikke går glipp av de perfekte øyeblikkene.

Ha respekt

Det er flere uskrevne regler som gjelder for dyrelivsfotografer, men det viktigste er respekt. Hold avstand, vær trygg, og ta kalkulerte risikoer. Det er alltid smart å unngå paringstiden, og aldri kom mellom moren og avkommet hennes.

Gå i ett med omgivelsene

Det er viktig at du ikke forstyrrer dyrene, og derfor er det nødvendig å bruke et kamera med lyddempet lukker. Dette gjør at du kan gå i ett med omgivelsene og ta mer organiske bilder av dyrene i deres naturlige miljø.

Bruk naturen til din fordel

Solen er et av de nyttigste verktøyene du har – bruk den. Jeg liker best å ta bilder tidlig eller sent på dagen – det som dyrelivsfotografer kaller den «gylne timen», det vil si rett etter soloppgang eller rett før solnedgang. På denne tiden er dyrene på sitt mest aktive, og da er sjansen stor for at du får tatt noen flotte bilder.

Vær tålmodig

Naturen kan være uforutsigbar, og den er ikke alltid på din side. Fotografering av dyreliv krever mye flaks. Det er ikke alltid bakgrunnsarbeidet bærer frukter – hvis et dyr ikke er der du trodde det skulle være, kan du ikke fotografere det. Men ikke mist motet. Ta en pause og endre perspektivet, jobb med det du har i dag, eller kom tilbake og prøv på nytt dagen etter.

Vær nøye med utstyret

Velg riktige objektiver. Tenk gjennom hvor nær motivet du trenger å komme. Jo lenger brennvidde, desto nærmere kommer du. Ta flere objektiver med deg. Du vet aldri hvilket objektiv som fungerer best når det uventede øyeblikket oppstår.