Nikon Imaging | Norge | Europa

«Den nye teknologien har gjort meg til en bedre fotograf»

Den amerikanske National Geographic-fotografen Ami Vitale var en av de første som fikk prøve Nikons nye actionkamera Keymission 360.
– Det er fantastisk for det er så orbust og enkelt å bruke. Den teknologiske utviklingen har gjort meg til en bedre fotograf for den har pushet meg til å utvikle mitt bildespråk, sier hun.

Den amerikanske Nikon-ambassadøren og National Geographic-fotografen Ami Vitale begynte sin yrkeskarriere som redaktør, for så etterhvert å bli pressefotograf, og reiste i flere år jorden rundt for å skildre krig og internasjonale konflikter. Men skritt for skritt vokste innsikten om at hun ville gå dypere.
– Som nyhetsjournalist flyr du ofte til uroområder for å skildre voldsomme og fryktelige hendelser. Du klarer bare å vise en liten del av det store bildet. Det er lett for at nyhetsdekningent skaper en polarisert verden og jeg følte at jeg ville fokusere på fortellinger om medmenneskelighet og håp, det som forener oss mennesker, i stedet for det som skaper avstand, sier hun.
Mange av de kriger og konflikter som Ami Vitale dekket har sin årsak i kampen om naturressurser. I dag fokuserer Ami Vitale på å fortelle historier om miljøet vårt og hvordan mennesket skal kunne leve i sameksistens med dyr og natur. Blant hennes oppdragsgivere er National Geographic magazine.
– Min drivkraft er å finne historier som viser både problemene som finnes, men også løsningene. Det er et håp om at vi kan sameksistere med dyr og natur uten å ødelegge miljøet eller utrydde arter. Jeg vil skape empati og forståelse for naturen med bildene mine, sier hun.

 

Har skildret pandaoppdrett

I yrket sitt har Ami Vitale fulgt arbeidet med å ale opp og plassere ut pandaer i det ville Kina. Hun har også skildret arbeidet med å beskytte de utrydningstruede neshornene i Kenya.
Hun er også én av de første fotografene som har fått prøve Nikons nye actionkamera, Keymission 360. Det lille actionkameraet har to vidvinkelobjektiver som gjør det mulig å filme og fotografere i et 360-graders perspektiv. Ami Vitale har til og med prøvd Keymission 170 som har et ultravidvinkelobjektiv.
– Da jeg fikk spørsmål om jeg ville prøve Nikons nye actionkamera Keymission 360 var jeg skeptisk. Jeg forstod ikke kameraets potensiale og trodde at det bare var en ny gimmick. Som fotograf har jeg aldri vært opptatt av teknologi, for meg dreier det seg om å komme nær og bygge relasjoner med dem jeg fotograferer. Da jeg prøvde å filme med Keymission 360 ble jeg slått i bakken, sier hun.
– Dette lille kameraet gjør det mulig å vise hele fortellingen, fordi den viser alle synsvinkler, til og med fotografens. Empati gjør det mulig for oss å forstå og dele andre menneskers følelser, og dette kameraet kan filme på en måte som gjør det enkelt å leve seg inn i andre personers opplevelser. De to modellene Keymission 170 og 360 kommer å sette en helt ny standard for filmskaping. Disse kameraene er de ultimate verktøyet for å skape bevissthet og forståelse, de er laget for å vise oss hva vi har felles i den verdenen som vi deler, sier hun.

En nyfødt panda er blind, nesten hårløs og er bare en 900-del av mammas størrelse, så den er så hjelpesløs som det går an å bli. Men ikke så lenge. Pandaen er et av pattedyrene som vokser raskest, den kan øke i størrelse fra cirka 113 gram til 1,8 kilo i løpet av den første måneden.

I barnerommet ved Bifengxia Panda center håndterer pleieren Li Feng en unge som er to måneder. Omtrent 50 prosent av pandafødselene i fangeskap resulterer i tvillinger, med de fleste pandahunner klarer bare å ta hånd om én unge, så pleiere må hjelpe til. I det ville er det vanlig at bare én av to unger overlever.

Tre måneder gamle pandaunger sover i barnerommet i Bifengxia Panda center. En Pandahun som får tvillinger klarer som regel ikke å gi begge ungene tilstrekkelig med mat. Dyrepleierne ved senteret bytter derfor om ungene regelmessig, slik at hvert individ får tilstrekkelig omsorg både av mennesker og pandahunner.

En unge ved Bifengxia Panda center veies. I det ville, når de er fullvoksne, kan pandahunner veie opp til 100 kilo, mens pandahanner kan veie cirka 114 kilo. Pandaene blir mellom 1,2 og 1,8 meter lange.

For at pandaene ikke skal vende seg til mennesker, har personalet ved opdrettsenteret på seg pandadrakt.

Det gjelder også fotografen. Her er Ami Vitale i pandakostyme.

Filmet gjørmebad

Ami Vitale benyttet kameraet til å filme en neshornunge som tok et gjørmebad, en nærgående giraff, elefanter som drakk vann og hun festet den på en flyvinge for å ta oversiktsbilder av den afrikanske savannen.
– Keymission 360 er helt fantastisk fordi det kan gi deg bilder som er veldig vanskelige å ta med et vanlig systemkamera. Kameraet er utrolig robust, det takler støv og leire, og du kan plassere det på steder der du ikke kan sette et systemkamera som du er redd for skal ødelegges. Kameraet er så lite at det ga meg mulighet til å plassere det på steder som normalt ikke er tilgjengelige. Jeg satte det rett under snabelen på en elefant og det ga et helt nytt perspektiv på disse kjempene på 7 tonn, sier hun.
Ami Vitale anser også at det er en fordel med 360-graders perspektiv, fordi det er mulig enkelt å vise hvordan det ser ut bak kulissene når hun arbeider.
– I en 360-graders film kan jeg ta med publikum på oppdragene mine og de får se hvordan det ser ut når jeg arbeider, sier hun.
Keymission 360 kan filme i 4K UHD-kvalitet og det går an å legge til slow motion-effekter.
– Dessuten har kameraet elektronisk bildestabilisator, noe som er svært viktig når en neshornunge kommer rusende mot deg, og du vil komme deg vekk samtidig som du vil ta de fantastiske bildene. Det er også svært enkelt å bruke, sier Ami Vitale.
Hun ser også mange andre anvendingsområder for kameraet, ikke bare naturfotografi eller actionsport.
– Kameraet kommer til å være et bra supplement til bryllup, idrettsstevner, konserter eller andre viktige hendelser der man vil fange den unike følelsen av å være i begivenhetens sentrum.

Det 18 måneder gamle svarte neshornet Kilifi gnir nesen mot Kamara, som har håndfôret ham sammen med to andre neshornunger i naturreservatet Lewa i Kenya. Kamara tilbringer 12 timer om dagen med å passe på de sårbare neshornungene. Han elsker dyrene like mye som sine egne barn og hans engasjement er en av årsakene til at populasjonen av svarte neshorn i Lewa klarer seg så bra i reservatet til tross for at arten er utrydningstruet.

En gruppe Samburukrigere tar for første gangen på et foreldreløst nesorn i Lewa naturreservat i Kenya. Det er overraskende å innse at de fleste menneskene på planeten vår sjelden får muligheten til å se de dyreartene som lever i deres hjemmemiljø. Det finnes bare cirka 5500 svarte neshorn igjen og livet til hvert enkelt dyr er så verdifullt at naturreservater, som det i Lewa i Kenya, er nødt til å arbeide svært hardt for å sikre at hvert individ overlever.

«360-filmer er den neste nye bølgen»

Hun tror også at 360-graders filmer er noe som kommer til å vokse seg mye større.
– Jeg tror at dette er den neste store bølgen. Det minner om da den personlige datamaskinen kom, mange bedrifter investerer i denne teknologien. Det er så nytt at alle forsatt forsøker å lære. Mine arbeidsgivere på National Geographic er svært nysgjerrige på dette, de forstår verdien av 360-graders kameraer og filmer som man kan se med VR-briller (virtual reality). Teknologien åpner for helt nye muligheter og nye kunder, sier hun.
Selv synes Ami Vitale at utviklingen av teknologien har gjort henne til en bedre fotograf.
– Tidligere tok jeg bare stillbilder. Men jeg har lært meg å gjøre videofilmer med systemkameraet mitt og nå filmer jeg på nesten hvert oppdrag. Filmingen har gjort meg til en bedre stillbildefotograf –og tvert imot. Jeg tenker på hvor viktig fortellingen bak hvert bilde eller film er. Jeg gjør mer forhåndsundersøkelser og er mer målbevisst når jeg arbeider. Det dreier seg ikke bare om å ta vakre bilder. Det dreier seg om å vise noe som publikum ikke kjente til fra før. Nå har Keymission-kameraene blitt en del av utstyret mitt. Jeg kommer til å fortsette å bruke dem for å ta publikum nærmere de historiene jeg arbeider med, sier hun.

«Jeg fotograferer alltid»

Til tross for at hun arbeider så mye, har Ami Vitale vanskelig for å la være å fotografere.
– Jeg er besatt. Jeg fotografere alltid, til og med når jeg har fri. Jeg kan ikke slutte å se de spesielle øyeblikkene, bilder og metaforer som jeg vil dokumentere. Mitt kamera er som en tredje arm, jeg kan håndtere det med øynene lukket.

«Alt dreier seg om relasjoner»

For naturfotografer utgjør kameautstyret en viktig del av arbeidet. Men når Ami Vitale skal gi et råd, oppfordrer hun kommende fotografer til å fokusere på noe annet.
– Det dreier seg aldri om utstyr for å bli en god fotograf. Alt dreier seg om relasjonene dine. Bruk ikke kameraet som en forlengning av blikket ditt, men som en forlengning av hjertet ditt. Det finnes ingen triks for å skape tillit. For å komme nær folk og etablere intime relasjoner kreves tid og forståelse. Det å etablere relasjoner er det viktigste vi gjør som fotografer. Den enkleste måten å ta overbevisende og virkelige bilder av folk, er å være autentisk. Det å ta oppriktige bilder av mennesker er ikke et triks, det er en egenskap som fotografen har utviklet og det krever respekt for emnet og at man bygger relasjoner. Vellykkede bilder av mennesker tar man nesten aldri på avstand. Legg bort teleobjektivet og bli en del av øyeblikket. Gå frem, fortell hvorfor du vil ta bilder og snakk med folk. Vær menneske, det er vel det det dreier seg om, sier hun.

Se flere bilder av Ami Vitale på websidene hennes.

Se en 360-film som Ami Vitale har laget.