Nikon Imaging | Norge | Europa

Aase Marie Dahle har tatt bildene av barnebarnet Nichlas (3 år) www.dahle-photography.com.

Lær barna å fotografere

I julehøytiden er det mange som omgås slekt og venner. Hvorfor ikke bruke tiden til å få barna interessert i fotografering? Det er en morsom aktivitet som dere kan gjøre sammen.

Det å lære barna å fotografere er ikke vanskelig. Her er noen gode råd fra Nikon.
Først må kameraet holdes stødig. Gi råd om hvordan de skal holde kamerahuset med begg hender, hvordan man holder albuene tett til kroppen og at det kan være smart å lene seg til noe hvis det er mulig.

Fortell at de skal gjøre det enkelt og at de skal fylle bilderuten så mye som mulig med motivet. Da reduseres risikoen for distraherende elementer i bildet. Lær dem å gå nær motivet.

La det bli en vane at de sjekker hva som synes i søkeren før de trykker av. På den måten kan de unngå nybegynnerfeil, som trær som ser ut til å vokse ut av hode på personen de tar bilde av.

Oppmuntre barna til å ta bilder i portrettformat ved å dreie kamerahuset. Dette egner seg godt for portretter, bygninger, giraffer og lignende motiver.

Når barna har lært seg dette kan du la dem eksperimentere.

Sløse med bildene

La barna ta mange bilder. Med et digitalkamera behøver du aldri tenke på å spare film. Barna kan prøve ut idéene sine og se resultatet umiddelbart. Se på bildene sammen og gi ros til det som er bra i stedet for å snakke om det som ikke er så bra.

Bytt perspektiv

Vis barna ulike perspektiver, som å fotografere oppe på en stol eller ved å ligge på gulvet. Jo yngre barna er, desto lavere er deres øyenivå, slik at du kommer til å merke at de allerede har et annet perspektiv i fohold til motivet enn de voksne. Oppmuntre barna til å bevege seg rundt motivet. Gå nærmere eller lengre bort, både ved å bruke bena eller ved å zoome med objektivet.

Vis dem tredjedelsregelen

Det å vise barna tredjedelsregelen kommer til å gi bildene deres et stort løft. Selv om de ikke helt forstår regelen, så er det en bra start å vise dem hvordan de kan plassere motivet litt mer til den ene siden enn midt i bildet. Det blir også anledning til å vise hvordan fokuslåsen virker, slik at de kan få motivet skarpt. Det å komponere bilder etter tredjedelsregelen er en enkel teknikk som virker med alle slags kameramodeller.

Vis dem kameraets forskjellige innstillinger (motivprogrammer), for eksempel Sport, Portrett eller Natt og forklar hva kameraet gjør. Sport endrer lukkertiden, Portrett endrer blenderen og Natt endrer ISO-verdien. Det hjelper barna å forstå hvordan kameraet virker og forbereder dem for å lære seg mer avanserte innstillinger som blenderprioritert og manuell innstilling.

 

Start med auto-innstillingen

Hvis barnet ditt bruker et systemkamera eller et kompaktkamera med avanserte eksponeringsinnstillinger, la dem først begynne å bruke auto-innstillingen (P), slik at de ikke behøver å bekymre seg over innstillingene. Når de har begynt å forstå bildekomposisjon, viser du dem hvordan blenderprioritert og lukkerprioritert (A- og S-innstilling) virker. Du kan bruke innstillingene for å forklare hvordan blender, lukkertid og ISO henger sammen og hvordan bildet forandres om man endrer enkelte av disse innstillingene.

Men det aller viktigste er å la barnet selv leke med kameraet og ha det moro. Ikke brems deres naturlige nysgjerrighet og oppfinnsomhet, hvem vet, kanskje kan deres uhemmede fantasi også lære deg et eller annet.