Nikon Imaging | Norge | Europa

Slik fotograferer du fyrverkeri

Nå er vinteren her, men den mørke årstiden er ikke bare kald og rå, den har også lyspunkter. Sesongen for fyrverkeri er her og Nikon gir deg råd om hvordan du skal ta bilder av det på best mulige måte.

Det beste er å bruke et vidvinkelobjektiv, men om du er lengre borte kan et teleobjektiv med brennvidde 18-200 mm virke utmerket. Stativ er nødvendig for å greie de lange eksponeringstidene som er nødvendig. For maksimal stabilitet bør du sørge for at midtsøylen er så lav som mulig slik at du kan få kameraet i øynehøyde ved å justere stativets ben. Du trenger også en fjernutløser for å redusere risikoen for bevegelsesuskarphet når trykker på utløseren. Har du et objektiv med innebygd bildestbilisator VR, bør du slå av funksjonen når du benytter stativ.

Tenk på komposisjonen

Det å bare fotografere fyrverkeriet mot en svart himmel er ikke så spennende. Forsøk å skape referansepunkter som bygninger, en skråning eller et tre for å få en mer interessant bildekomposisjon.

Velg lang eksponering med redusert støy. Slå av autofokusen og fokuser i stedet manuelt på uendelig (symbolet med det liggende åtte-tallet på objektivets fokusring). Start med å fotografere på ISO 200 og blender f/11 og sett kameraet i bulb-innstilling. Det gjør det mulig å holde lukkeren åpen så lenge som du vil, for å fange én eller flere eksplosjoner. Lukkeren er åpen så lenge utløseren holdes nede. Studér det første bildet ditt og kontroller detaljer, farge, skarphet og tilpass innstillingene. Er bildet for mørkt og undereksponert, åpner du blenderen (velg en lavere verdi som f/5.6). Er bildet for lyst og overeksponert, gjør du blenderåpningen mindre (velg en høyere verdi so f/16).

Smart triks med kartong

Et enkelt triks kan sikre deg bilder uten bevegelsesuskarphet når du har kameraet i bulb-innstilling. Du trenger en bit svart kartong, cirka 15x15 cm. Hold kortet foran objektivet. Åpne lukkeren ved hjelp av fjernkontrollen, vent i cirka fem sekunder og ta deretter bort kortet fra objektivet. Kortet berører ikke objektivet, det bare blokkerer lyset. Når kortet tas bort starter eksponeringen og når du er fornøyd holder du bare kortet foran objektivet igjen og stenger lukkeren med fjernkontrolllen. Du kan fjerne kortet flere ganger  for å fange mange fyrverkerieksplosjoner i løpet av samme eksponering.

To raske tips

Har du ikke systemkamera, men vil likevel fotografere fyrverkeri? Mange av Nikons COOLPIX-modeller har en egen instilling for fyrverkeri. Stativ er nødvendig og det er også bra og bruke selvutløseren for å redusere risikoen for bevegelsesuskarphet.

Du kan også bruke Nikon 1 for å fotografere fyrverkeri. Benytt innstilling Motion Snapshots, Stillbilder eller Video. Enkelte Nikon 1-modeller har også bulb-innstilling.