Nikon Imaging | Norge | Europa

12/11/2014

Kontekstkameraer, fullsensorisk avbildning og kontinuerlig visualiserin – Nikon og The Future Laboratory avslører fotografiets fremtid

Amsterdam, 12. november 2014 Kameraer som kan lese fotografens følelser, enheter som gir kontinuerlig, spontant håndfritt bildeopptak og opptak som stimulerer flere av sansene – alle disse er morgendagens trender ifølge rapporten The Future of Imaging som Nikon står bak.

Rapporten fra The Future Laboratory utforsker hvordan folk vil registrere, dele og bruke bildemateriale i tiårene som kommer. For å finne svar på dette intervjuet Future Laboratory kompetente personer innenfor en rekke felt – akademikere, forskere, forfattere og tenkere samt noen av Nikons fremste eksperter på global strategiplanlegging og utvikling.

Rapporten er tilgjengelig for nedlasting fra Nikons nettsted.

Blant de viktigste trendene finner vi følgende:

En ny generasjon sensorteknologier gjør at fremtidens kameraer kan registrere den ytre stemningen i et gitt øyeblikk – lysforhold, lyder, temperatur osv. – og tilpasse dem etter de indre følelsene fotografen prøver å formidle. Disse kontekstkameraene tilpasser seg situasjonen som fotograferes, ved å fremheve bestemte farger, fargetoner, eksponering og kontrastnivåer for å gjenspeile og gjenskape den følelsen i bildet fotografen ønsker å formidle.

Sansebilder

Bilder vil utvikle seg fra å være et enkelt visuelt medium til å bli en komplett flersanselig opplevelse. Betrakteren av et bilde vil kunne høre hvordan motivet høres ut, og kjenne overflaten og teksturen til objektene. I tillegg slipper enheten ut en parfyme som lar betrakteren lukte essensen i budskapet, og han eller hun mottar dessuten tips om hva de bør spise og drikke for å fordype seg i øyeblikket og følelsene som bildet formidler.

Visualisering i sanntid

Morgendagens fotografer vil dokumentere informasjonen i alle bildene de tar. Det finnes allerede et voksende marked for smidige, fleksible kameraløsninger som tilbyr kontinuerlig fotografering fra fotografens synsvinkel. I fremtiden vil vi få små, lette enheter som tar bilder kontinuerlig, slik at ingen går glipp av et eneste øyeblikk, og enheter som gjør det mulig å ta bilder spontant uten å bruke hendene.

Visuelt velvære

Hverdagen blir stadig mer travel, og i løpet av det neste tiåret vil det bli et økende marked for eskapistiske visuelle stimuli som fremmer tilstedeværelse, indre ro og til og med en følelse av tilflukt. Folk vil bruke bilder som et middel for ettertanke, avslapping og oppladning før de går i gang med nye oppgaver og gjøremål. Helsepersonell kan også tilby sine pasienter denne typen fordypende visuell teknologi som et alternativ for å glemme smerten et øyeblikk. De helsemessige fordelene ved visuelle inntrykk vil få prioritet både hjemme og på arbeidsplassen.

Tad Nakayama, visepresident i Nikon, uttalte følgende om The Future of Imaging-rapporten: "Bilder har endret seg dramatisk siden Nikon ble grunnlagt for nesten hundre år siden, og ut fra The Future Laboratorys spådommer er det tydelig at folk vil fortsette å være sulten på nytt og overraskende visuelt innhold og nye teknologier. Men uansett hvilke sosiale, kulturelle og teknologiskie endringer som ligger foran oss, tror jeg at kjernen i Nikons verdier vil forbli i sentrum av fotograferingen, å hjelpe folk å ta vare på de viktige øyeblikkene i bildeform.”

Chris Sanderson, administrerende direktør i The Future Laboratory, uttalte følgende: "The Future Laboratorys oppgave er å forberede mennesker på fremtiden, og denne rapporten var fascinerende å lage fordi trendene peker i retning av så mange spennende måter å ta og bruke bilder på. Både kamerabransjen og fotografer går en dynamisk fremtid i møte. Trendene vil garantert inspirere, utfordre og fornye oppfattelsen av bildebransjen."

The Future Laboratory er et av verdens mest kjente og respekterte konsulentfirmaer som driver med fremtidsundersøkelser. Firmaet forutser trender ved hjelp av forbrukerinnsikt og merkevareinnovasjon og undersøker det nisjepregede, det forskjellige og det mangfoldige for å forutsi neste trend innen forbrukertenkning. The Future Laboratory tilbyr tjenester innenfor femten livsstilssektorer, blant annet detaljhandel, mote, luksus, skjønnhet og velvære, teknologi og gjestfrihet. Siden 2001 har firmaet lansert en lang rekke nyskapende verktøy, teknikker og strategiske prosesser som en lang rekke kunder bruker til å forutse og forstå endringer i kundemassen, slik at de bedre kan styre firmaene sine inn i fremtiden.

LS:N Global er et trendnettverk på nettet som holder brukerne orientert om alt som er nytt, kommende og innovativt i kundeoppførsel, med nyheter, innsikt, kundeeksempler, trender, intervjuer samt tilgang til medlemsarrangementer, nettverksforum og det halvårlige arrangementet Trend Briefing.

www.thefuturelaboratory.com
www.lsnglobal.com