Nikon Imaging | Norge | Europa

01-10-2015

Look to Norway – 10 år med norsk kamerahistorie

Oslo, 1. oktober 2015 – For nøyaktig ti år siden ble Nikon Norge etablert. Selv om organisasjonen har endret seg merkverdig lite på disse årene, kan man ikke si det samme om markedet. På ti år har den japanske kameragiganten mer enn tredoblet markedsandelen i vårt langstrakte land fra 7 til hele 23 prosent*.

Fra rundt årtusenskiftet gjorde de digitale kameraene for alvor sitt inntog på markedet, og har siden blitt allemannseie. Fra år 2000 til 2004 økte det norske markedet fra 75 000 enheter til 400 000 enheter i året. Alle skulle ha digitalkameraer – ikke minst i Norge. Bjørn Mangset, som har stått ved roret i Nikon Norge siden etableringen i 2005, sier at fotointeressen alltid har vært bemerkeselsverdig stor i Norge.

– Sett i forhold til innbyggertallet var lille Norge det største markedet på speilreflekskameraer i verden da vi startet opp. Dette var en av grunnene til at Nikon valgte å satse for fullt i Norge. Vi er et folkeslag som elsker nye produkter, samtidig som vi er kjøpesterke og gjerne tar i bruk ny teknologi. På mange måter er Norge et ideelt testland for nye produkter og ny teknologi, sier han.

Opp og ned og opp

Få veier i Norge går rett frem, noe Nikon har fått erfare. Siden vi nordmenn elsker ny teknologi innebærer det også at vi er helt på verdenstoppen når det gjelder bruk av smarttelefoner. Det er ingen hemmelighet at dette har påvirket kameramarkedet totalt sett. I fjor gikk det norske markedet for speilreflekskameraer tilbake med hele 46 prosent, mens markedet for kompaktkameraer gikk tilbake med 36 prosent. Peter Lundin, general manager sales and marketing i Nikon Nordic, sier at den generelle tilbakegangen selvsagt har påvirket selskapet, men at de samtidig forsetter å kapre markedsandeler.

– Fra å være en liten aktør i Norge på totalt 7% markedsandel, er Nikon nå en av de ledende aktørene med 23 prosent markedsandel. Det er en imponerende økning, og vår målsetning er å bli nummer én. Det er ingen hemmelighet at vi generelt selger færre enheter enn før. Samtidig ser vi at betalingsvilligheten er større. Forbrukerne er blitt mer kvalitetsbevisst og bruker mer penger på sitt kamerakjøp enn tidligere. De vil ha et kamera som tar over der mobilkameraets begrensninger gjør seg gjeldende. Det ser vi spesielt på allværskameraer, lang-zoom kameraer og hi-end kameraer med funksjonalitet hentet fra dyrere systemkameraer. Kompaktkameramarkedet i Norge har nå stabilisert seg, og viser igjen en vekst i verdi. Det er gledelig å se, sier han.

Systemkameraer

Bjørn Mangset sier at speilreflekskameraer fortatt er veldig populært i Norge. Norske forbrukere er veldig kvalitetsbevisste, hvilket er synonymt med at de legger mer penger i sitt kamerakjøp enn i mange andre land.

– Kvalitetsbevisste forbrukere er veldig positivt for et merke som Nikon. Selv om speilløse systemkameraer har vært på markedet i noen år, ser vi fortsatt at speilrefleks selger best. Mange sverger fortsatt til speilrefleks i Norge. Noe vi selvsagt synes er gledelig, sier han.

Fremtiden

På spørsmål om hvordan Nikon ser på fremtiden i Norge, svarer Peter Lundin at den er veldig spennende.

– Interessen for foto er større enn noen gang, og det er opp til oss og andre aktører på kameramarkedet å lykkes med å attrahere sluttbrukeren med spennende produkter og tjenester, avslutter han.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Bjørn Mangset, Country Manager i Nikon Norge.
Telefon: 991 13 900
E-post: mangset@nikon.no

Hvis du vil vite mer om de prisvinnende produktene fra Nikon, besøk www.europe-nikon.com


* I følge analysebyrået DMR