PROSJEKTER SOM STØTTES
NOORs dokumentarfotografer samarbeider om gruppeprosjekter for å fremheve globalt viktige spørsmål. Undersøkende prosjekter har inkludert «Konsekvenser» («Consequences») av klimaendring, «Noe å tygge på» («Food For Thought») om matforsyning og avfall, «Det nye Brasil» («The New Brazil») om landets økonomiske vekst, «"Moderne slaveri» («Modern Day Slavery») og «Afrika i søkelyset» («Light on Africa»).
Konsekvenser
«Konsekvenser» («Consequences») fokuserer på klimaendring som følge av at de globale temperaturene stiger. Dette var et flerårig gruppeprosjekt som ble lagt frem under FNs klimatoppmøte i København i 2009. Her deltok NOORs fotografer i en paneldebatt med internasjonale tankeledere og beslutningstakere.

Spenningssøkere nyter en halsbrekkende ferd drøye 300 meter over bakken i Las Vegas – Fotograf: Nina Berman – Kamera: Nikon D700 – Objektiv: AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED

Portrett av en gruvearbeider på vei hjem fra jobb 850 meter under bakken. Gruvearbeidernes liv og helse står ofte på spill – Fotograf: Pep Bonet – Kamera: Nikon D3 – Objektiv: 35mm f/1.4 NIKKOR

En liten speedbåt sikter seg inn mellom to isfjell på vei mot Uummannaq – Fotograf: Yuri Kozyrev – Kamera: Nikon D3 – Objektiv: AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED

Yamal-halvøya i Nordvest-Siberia, Russland: Tre Nenet-familier bor på tundraen i reinskinnstelt; gruppen har rundt 600 reinsdyr – Fotograf: Yuri Kozyrev – Kamera: Nikon D3 – Objektiv: AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED

Familien prøver å bruke mobiltelefoner – Fotograf: Yuri Kozyrev – Kamera: Nikon D3 – Objektiv: AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED

Utsikt over Athabasca-elven fra en hytte i Fort Chipewyan. Vann er en integrert del av livet for alle i regionen. Det er livsviktig for urbefolkningen, samt for oljesandselskapene fordi de bruker vann til å skille sanden fra oljen når de lager råolje – Fotograf: Jon Lowenstein – Kamera: Nikon D700 – Objektiv: AF NIKKOR 35mm f/2D

Brasils krig om beiteland – fotograf: Kadir van Lohuizen – Kamera: D3S – Objektiv: 35mm f/1.4 NIKKOR

Malé er bygd på en øy som bare ligger én meter over havet, og er en av de tettest befolkede byene i verden. Nesten 104 000 personer stuer seg sammen på 5798 kvadratmeter. Hovedstaden utvidet maksimalt ved å ta tilbake kystsonen sin i alle retninger forbi korallrevet – Fotograf: Francesco Zizola – Kamera: Nikon D700 – Objektiv: 35mm f/1.4 NIKKOR
Løsninger
«Løsninger» («Solutions») er oppfølgeren til «Konsekvenser», og tar for seg hvordan klimaendring kan bekjempes. Det fokuserer på dem som søker en mer bærekraftig levemåte. Dette gruppeprosjektet ble ferdigstilt i 2010 og dekker historier om alternative strømkilder, fornybar energi og metoder for å takle stigende temperaturer.

High school-studenten Danise Infante ror en båt som hun hjalp til med å bygge, på Bronx River. Hun bygde båten på et skolefritidsprogram ved navn «Rocking the Boat», et program som lærer high school-studenter å bygge båter og lærer allmennheten om Bronx River. Danise sier erfaringen har bidratt til å gjøre henne til miljøaktivist – Fotograf: Nina Berman – Kamera: Nikon D3S – Objektiv: AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED

Island. Den blå lagune er kjent som et terapeutisk badebasseng. Lagunen gir dokumenterte helsegevinster. Forskerne sier at det å bade i lagunen har positive effekter på psoriasis og eksem. Lagunen er en svært populær turistattraksjon, hovedsakelig på grunn av de mange helsefordelene – Fotograf: Pep Bonet – Kamera: Nikon D3X – Objektiv: AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G

Fiske på Victoriasjøen med solenergi. Fiskere i Nyachebe kommer hjem etter en natt på fiske – Fotograf: Stanley Greene – Kamera: Nikon D3S – Objektiv: AF-S Zoom-NIKKOR 17-35mm f/2.8D IF-ED

Lakota-folket i Sibir. Mato the Bear på hestefarmen sin i en landsby i Altai rir på hester på perfekte håndlagde Lakota-saler. Matos mål er å gjenopplive hestefarmingen og bygge en stor privat ranch i landsbyen sin, Tscherga – Fotograf: Yuri Kozyrev – Kamera: Nikon D3 – Objektiv: AF-S NIKKOR 24 mm f/1.4 G ED

En Organopunico like utenfor Havanna. Størsteparten av arbeidet på disse små organiske farmene gjøres manuelt. En Organopunico er et system av urbane økologiske hager på Cuba. De gir jobbmuligheter, forsyner lokalsamfunnet med fersk mat, forbedrer nabolaget og forskjønner urbane områder – Fotograf: Jon Lowenstein – Kamera: D700 – Objektiv: AF NIKKOR 28mm f/2.8D

Løsninger, vindenergi i Kina. Zhao Shoushan er en gjeter i Wulanyiligen. I disse dager bor han mellom vindturbinene. Han har 600 sauer og geiter. Han gjeter dem på motorsykkel – Fotograf: Kadir van Lohuizen – Kamera: Nikon D700 – Objektiv: 20mm f/2.8 NIKKOR

Usina Salgado i Pernambuco, Brasil. Oktober 2010. En sukkerrørkutter arbeider med utilstrekkelig sikkerhetsutstyr i en åker som tidligere ble brent for å gjøre det lettere å kutte for hånd. Lave standarder for helse og sikkerhet er typiske for selskaper som holder arbeiderne i en situasjon som kan sammenlignes med slaveri – Fotograf: Francesco Zizola – Kamera: Nikon D700 – Objektiv: 35mm f/1.4 NIKKOR
Det nye Brasil
Brasil er et land i hurtig forandring. «Det nye Brasil» («The New Brazil») dokumenterer et komplekst moderne samfunn i et voksende økonomisk oppsving. NOORs gruppeprosjekter skaper en øyenvitneskildring av nasjonens mange ansikter. Her finnes enorme naturressurser og levende multikulturalisme, og landets innflytelse i verden vokser.

En fotballkamp for jenter arrangeres i en Rio de Janeiro-favela – Fotograf: Andrea Bruce – Kamera: Nikon D750 – Objektiv: AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G

Salvador da Bahia: «Fetetirsdag» og tid for å danse i gatene. Lokalbefolkningen deler sin eksotiske dans og musikk med turister – Fotograf: Stanley Greene – Kamera: Nikon D4 – Objektiv: AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G

Byggeplassen Belo Monte i Altamira i Brasil. Tirsdag 9. oktober 2012 inntok rundt 80 krigere i full krigsmaling, bevæpnet med pil og bue, klubber og spyd, byggeplassen til vannkraftverket Belo Monte på Xingu-elven, en bielv til Amazonas i Brasil – Fotograf: Yuri Kozyrev – Kamera: D800 – Objektiv: AF NIKKOR 28mm f/2.8D

Xikrin-landsbyen «Pot Crô» på Rio Bacaja. 27 familier bor her. Bebeto XikrÌn er den øverste lederen (av tre). Bebetos far var en av landsbyens grunnleggere. De eldre har nylig forlatt stedet fordi de ikke likte den nye utviklingen (generatorer osv.). Bebeto sier at når demningen er ferdig, kommer elven Bacaja til å tørke ut – Fotograf: Yuri Kozyrev – Kamera: Nikon D800 – Objektiv: AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

Favela Chapadao ligger i det fattige lavlandet nord i Rio. I morges raidet militærpolitiets elitetropper favelaen på leting etter en av narkobaronene. Militærpolitiet patruljerer gatene med et pansret kjøretøy som kalles en «Caveirao» (stor hodeskalle) – Fotograf: Kadir van Lohuizen – Kamera: Nikon D4 – Objektiv: AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

Rio de Janeiro sett fra et helikopter. Cristo Redentor, Kristusstatuen, står på toppen av fjellet Corcovado og skuer ut over byen og havbukten – Fotograf: Francesco Zizola – Kamera: Nikon D800 – Objektiv: AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

Brasils nye middelklasse – Milton, 29, Ana Paola, 27, og deres to barn ser filmen Transformers 3 i 3D. Milton er advokat og bor med familien i Complexo do Alemão, en klynge av favelaer nord i Rio de Janeiro som huser rundt 300 000 mennesker – Fotograf: Francesco Zizola – Kamera: Nikon D800 – Objektiv: AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

En kvinne kjøper en kjole i det fasjonable nabolaget Jardins i São Paulo. Oscar Freire-gaten er berømt for sine elegante butikker som tiltrekker seg rikfolk. I 2014 åpnet en T-banestasjon her i et forsøk på å gjøre bydelen mer tilgjengelig og tilby offentlig transport for flere av de som jobber i området – Fotograf: Jon Lowenstein
Noe å tygge på
«Noe å tygge på» («Food For Thought») undersøker forsyningskjeden og matavfall verden rundt, inkludert kulturelle anomalier som spisekonkurranser i USA, hvor deltakerne propper i seg mat for å vinne premier. Det rapporterer om bevegelser for å kutte ned på matavfall, ikke bare av økonomiske årsaker, men med tanke på bærekraft.

Wingbowl, Ramada Center – Fishkill New York: 1000 dollar i premie til personen som spiser flest kyllingvinger på 2 minutter – Fotograf: Nina Berman – Kamera: Nikon D800E – Objektiv: AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G

Gundenga i India. 13. november 2013: Landsbyboere fra Gundenga reagerer mot det lokale politiet og pengeutlånere som kom til begravelsen til Bhaskar Amgoth. Han begikk selvmord etter to års mislykkede bomullsavlinger og en stadig voksende gjeld – Kamera: Nikon D800 – Objektiv: AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G

Andhra Pradesh i India. 21. november 2013: Ilaiah Tatikonda skiller riskornene fra aksene i åkeren sin. Han sier at fjorårets avling var god, men i år har det regnet for mye – Fotograf: Andrea Bruce – Kamera: Nikon D800 – Objektiv: AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G

Akhila Balamani (12) arbeider i bomullsåkrene med moren og søsteren for å hjelpe til med å betale tilbake farens gjeld. Faren begikk selvmord på grunn av landbruksgjelden han pådro seg – Fotograf: Andrea Bruce – Kamera: Nikon D800 – Objektiv: AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G

Ifølge sentrene for kontroll og forebygging av sykdom er rundt en tredjedel av amerikanere overvektige, inkludert 12,5 millioner barn og ungdommer. New York og California har de høyeste prosentandelene, og ingen av landets stater ligger under 20 % – Fotograf: Stanley Greene – Kamera: Nikon D4 – Objektiv: 35mm f/1.4 NIKKOR

Folk blir fete av å ha og ta dårlige kostholdsvalg – Fotograf: Stanley Greene – Kamera: Nikon D4 – Objektiv: 35mm f/1.4 NIKKOR

Høyteknologiske farmer i Holland – Fotograf: Kadir van Lohuizen – Kamera: Nikon D800 – Objektiv: AF-S Zoom-NIKKOR 17-35mm f/2.8D IF-ED

Høyteknologiske farmer i Holland – Fotograf: Kadir van Lohuizen – Kamera: Nikon D800 – Objektiv: AF-S Zoom-NIKKOR 17-35mm f/2.8D IF-ED

Yuruns fabrikk i Lianyungang, den nordlige Jiangsu-provinsen. Lianyungang Furun Food Company Limited er et foretak som kombinerer griseavl, slakt, foredling, frysing og salg. Det er et moderne slakte- og foredlingsanlegg i stor skala. De har til sammen rundt 500 ansatte – Fotograf: Yuri Kozyrev – Kamera: Nikon D4 – Objektiv: AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G

Slaktehus og kjøttforedling – Fotograf: Yuri Kozyrev – Kamera: Nikon D4 – Objektiv: AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G

Lianyungang i den nordlige Jiangsu-provinsen. Gatebilde – Fotograf: Yuri Kozyrev – Kamera: Nikon D4 – Objektiv: AF NIKKOR 35mm f/2D

Matavfallsprosjekt. Dinnington i Storbritannia: 20. mars 2014. Utløpsdatoen på denne innpakkede brokkolien er nær eller over utløpsdatoen, men er fortsatt fullt spiselig og selges av Approved Food Ltd, den største nettforhandleren av mat og drikke som er overflødig eller nær/over utløpsdatoen – Fotograf: Francesco Zizola – Kamera: Nikon D800 – Objektiv: AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED

Matavfallsprosjekt. Roma, Italia. 3. april 2014. Denne gulroten ser kanskje ikke plettfri ut, men er fullt spiselig. Den ble dyrket av en av de økologiske gårdene som selger produktene sine gjennom Zolle, et foretak for matdistribusjon som knytter kunder direkte til lokale produsenter og fremmer økologisk landbruk – Fotograf: Francesco Zizola – Kamera: Nikon D800 – Objektiv: AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED

Matavfallsprosjekt. København i Danmark. 15. mars 2014. Denne potetpaien ble tilberedt med bruk av matprodukter som ble forkastet av produsentene og distributørene og donert til Rub&Stub, en non-profit restaurant som bekjemper matavfall ved å kun bruke overflødige varer fra næringsmiddelindustrien til å lage rettene sine – Fotograf: Francesco Zizola – Kamera: Nikon D800 – Objektiv: AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED
Moderne slaveri
Med «Moderne slaveri» («Modern Day Slavery») dykker NOORs fotografer ned i menneskehandelens og slaveriets mørke verden. Dette gruppeprosjektet skaper bevissthet om og understreker viktigheten av å håndtere et problem som rammer rundt regnet 20,9 millioner mennesker – hvorav 27 % barn – i land verden over.

Et situasjonsbilde fra gaten i Tenancingo, en by som er beryktet for å sende jenter og kvinner nordover som del av menneskehandel – Fotograf: Nina Berman – Kamera: Nikon D800 – Objektiv: AF NIKKOR 50mm f/1.4D

Richard Huntly og John Bonner ser seg om i de nå forlatte hyttene hvor de bodde mens de utførte slavearbeid på det som en gang var Florida School for Boys (Floridas gutteskole). Institusjonen åpnet i 1901 og ble stengt i 2011 etter gjentatte skandaler og rapporter om grov brutalitet og slavearbeid. Overlevende fra leiren, inkludert fem svarte menn, kom tilbake til stedet og fortalte sine historier offentlig for første gang – Fotograf: Nina Berman – Kamera: Nikon D800 – Objektiv: AF NIKKOR 50mm f/1.4D

Rasel er 11 år og jobber på en mursteinsfabrikk. Jobben hans består av å lempe og flytte sand og jord fra ett sted til et annet, samt å stable murstein. På en god dag kan han tjene opptil 130 taka. Rasel er nødt til å arbeide for å støtte familien. Han får ikke gått på skole. Selv om loven forbyr barnearbeid, er praksisen svært vanlig i regionen. (Merk at alle barnas virkelige navn har blitt endret i denne historien for å beskytte identiteten deres) – Fotograf: Pep Bonet – Kamera: Nikon D4 – Objektiv: AF-S Zoom-NIKKOR 17-35mm f/2.8D IF-ED

Jobben deres er å stable murstein: De får 20 taka per 1000 murstein de stabler. På en god dag kan de tjene opptil 100 taka (ca. 1 amerikansk dollar). Mange barn tvinges til å arbeide for å støtte familiene sine – Fotograf: Pep Bonet – Kamera: Nikon D4 – Objektiv: AF NIKKOR 28mm f/1.4D

Romanias forsvunne jenter – Fotograf: Andrea Bruce – Kamera: Nikon D810 – Objektiv: AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED

Romanias forsvunne jenter – Fotograf: Andrea Bruce – Kamera: Nikon D810 – Objektiv: AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED

Moderne slaveri, sukkerrør i Den dominikanske republikk – Fotograf: Kadir van Lohuizen – Kamera: Nikon Df – Objektiv: AF-S ZOOM-NIKKOR 17-35mm f/2.8D IF-ED
Afrika i søkelyset
NOOR setter «Afrika i søkelyset» («Light on Africa»). Det tilbyr en ny visuell dialog om verdendelen og setter spørsmålstegn ved måten historier lages og fortelles på. Portrettene av Afrika ble skapt gjennom historier om politiske og sosiale uttrykk i Tunisia, Sør-Sudan, Ghana, Mosambik, Burkina Faso og Botswana.

The Hell Bangers i Botswana. Jeg jobber som sikkerhetsvakt. Jeg begynte å lytte til heavy metal i 2008. Jeg likte måten metallfolkene kledde og oppførte seg på, så jeg begynte å identifisere meg med dem og ble en rocker. Jeg liker Skinflint. Jeg er ny i bransjen – Fotograf: Pep Bonet – Kamera: Nikon D810 – Objektiv: AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Tunis i Tunisia, januar 2016. Tunisierne samlet seg i alleen Habib Bourguiba i Tunis for å feire femårsdagen for den tunisiske revolusjonen – Fotograf: Yuri Kozyrev – Kamera: Nikon D810

The Holy Trinity Peace Village ble grunnlagt i 1997 med en demonstrasjonsfarm ved navn Kuron i landsbyen Kuron, et bispedømme i den sørøstlige delen av Sør-Sudan – Fotograf: Stanley Greene – Kamera: Nikon Df – Objektiv: AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G

Landran, et resultat av utvinningsindustrien i Mosambik. Barn leker på stranden i Nacala – Fotograf: Kadir van Lohuizen – Kamera: Nikon Df – Objektiv: AF-S Zoom-NIKKOR 17-35mm f/2.8D IF-ED

Medlemmer av Le Balai Citoyen fra byen Poutenga går gjennom byen og roper slagord for et åpent og rettferdig valg. Burkina Faso holdt sitt første virkelig demokratiske valg den 29. november 2015, og Le Balail Citoyen-bevegelsen sto sentralt i kampen for å få nasjonen til dette punktet – Fotograf: Asim Rafiqui – Kamera: Nikon D810 – Objektiv: AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G ED