Nikon Imaging | Norge | Europa

6/3/2015

To nye filmer presenterer nye muligheter for video med NIKKOR-objektiver

Amsterdam, Nederland, 6. mars 2015 – Nikon kunngjør i dag serien NIKKOR Motion Gallery, som blant annet inneholder to kortfilmer fra profesjonelle filmstudioer og det første i en serie med intervjuer med designere av NIKKOR-objektiver. Filmklippene viser hvordan NIKKOR-teknologi gjør det mulig for kunstnere å tøye grensene i filmens verden. De er et tilskudd til det mangfoldige innholdet som allerede ligger på NIKKOR-nettstedet, opprettet for å feire 80-årsjubileet til NIKKOR-merket.

I filmene i NIKKOR Motion Gallery har dyktige kunstnere fra ulike sjangre og filmstiler samarbeidet for å føre mulighetene innen videobehandling enda et skritt videre. Effektene i de to filmene er bare mulig å oppnå med kombinasjonen av NIKKOR-objektiver og Nikon-kameraer.

For å forklare hvordan dette ble mulig har vi kalt det første intervjuet i en serie med intervjuer med designere av NIKKOR-objektiver for "Del 1: Hvordan tenker designere, og hvordan lager de objektiver?" I intervjuet snakker Takayuki Sensui og Toshinori om sin lidenskap for fotografering og objektivdesign, og de gir oss et innblikk i sine favorittobjektiver og noen av utfordringene de står overfor i designprosessen.

Dette innholdet er en del av NIKKORs kampanje for å vise at et møte mellom kunst og teknologi kan bli til et historisk øyeblikk. Gå til http://www.nikkor.com/history/ for å finne ut mer.

De to første videoene som slippes er “HOPE” ("Håp"), laget av videoproduksjonsselskapet augment5 Inc, en skildring av den inspirerende hverdagen til mennesker i ulike deler av verden, og “TOKYO DENSE FOG” ("Tett tåke i Tokyo") av WOW, et studio for visuell design, hvor vi får se nærmere på Tokyo gjennom tett tåke.

“HOPE” - video av augment5 Inc

“HOPE” viser oss den iboende skjønnheten og styrken som er felles for alle mennesker, ved å følge hverdagen til enkeltmennesker ulike steder i verden. Vi får blant annet møte en håndverker som jobber uforstyrret midt i Hongkongs travle gater, en kvinne i arbeid på en teplantasje, en fisker som er født og oppvokst i en liten norsk kystby, og en ung danser som drømmer om å lykkes i New York. Teamet brukte nesten tre uker på å filme det vanlige dagliglivet til disse enkeltmenneskene, og de oppdaget betydningen og verdien av rett og slett å leve livet sitt.

Om augment5 Inc.: augment5 Inc. driver i hovedsak med videoproduksjon og konsulentvirksomhet. Når de arbeider med tematiske uttrykk, former de innholdet slik at det blir et middel til å forstå universelle verdier i dagens samfunn. De er også involvert i produksjon av kinofilmer og reklamefilmer for internasjonale markeder.

“TOKYO DENSE FOG” – Video av WOW, et studio for visuell design

“TOKYO DENSE FOG” lar oss oppleve Tokyo gjennom tett tåke og spredt lys. Her har man fanget Tokyos mange ansikter i løpet av en dag, og sluttresultatet er forvandlet til et poetisk og drømmeaktig landskap, innhyllet i en blendende hvit verden, ledsaget av lys som spres gjennom talløse vanndråper som flyter gjennom luften.

Om WOW: WOW er et studio for visuell design med kontorer i Toyko, Sendai og London. De arbeider med et bredt spekter av designoppgaver som ikke er bundet av eksisterende medier eller kategorier. De fortsetter å utforske nye muligheter innen bildebehandling og ønsker at visuell design skal ha en sosial funksjon, samtidig som de unike egenskapene og uttrykket til individuelle filmskapere skal komme til sin rett.

Serien med designerintervjuer prøver å belyse historien og tradisjonene bak NIKKOR-objektivene, men også vise lidenskapen og dyktigheten til designerne som gjør sitt aller beste for å utnytte fullt ut kvaliteten og nyvinningene i NIKKOR-objektivene. Dette er det første i en serie på fire intervjuer som vil bli publisert på nettstedet.