Marie Bärsch

Mote og skjønnhet

Vi lever i et samfunn der vi alltid streber etter å oppnå noe nytt eller ha de nyeste tingene – vi finner oss selv i vår egen boble, med begrenset kapasitet til å se utover dette. Jeg følte det var viktig å gi et innblikk i en annen livsstil.

Om spesialprosjektet

Nikon-ambassadøren Marie Bärsch dokumenterer de kvinnelige teplukkerne i Munnar i India, mot en bredere kontekst av kvinnelig bemyndigelse og frigjøring.



Sp.: Hvorfor valgte du kvinnene i Munnar til prosjektet ditt?

Jeg kom over kvinnene i teplantasjene under et reklameopptak i fjor og klarte ikke å slutte å tenke på dem. Jeg ble forbløffet over innsatsen deres, som ble utført i et så fysisk intenst miljø, og fra et visuelt perspektiv fanget mønsteret til kvinnene blant de rike, pent høstede teplantasjene oppmerksomheten min.

Teplukkere i arbeid på åkrene.

Nikon Z 7 | 1/2000 sek | f/1.4 28 mm | ISO 100 | AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED

Her hjelper brennvidden på 85 mm til å komprimere bakgrunnen for å isolere motivet – og plasserer arbeideren i omgivelsene hennes.

Nikon Z 7 | 1/1600 sek | f/1.8 85 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

Sp.: Hva ønsket du å oppnå med dette prosjektet?

Jeg tror at mange av oss lever i et samfunn der vi alltid streber etter å oppnå noe nytt eller ha de nyeste tingene – vi finner oss selv i vår egen boble, med begrenset kapasitet til å se utover dette. Jeg følte det var viktig å vise et glimt av en annen livsstil; at det er kvinner, på godt og vondt, som utfører denne typen hardt arbeid og ser ut til å arve rollen som «forsørgere» i familien sin naturlig.

Etter å ha lastet all teen på en gammel lastebil på slutten av dagen, tar disse kvinnene seg en pust i bakken.

Nikon Z 7 | 1/1600 sek | f/1.8 85 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

Stiene langs jordene er så smale at kvinnene må balansere tesekkene på hodet.

Nikon Z 7 | 1/2000 sek | f/1.8 85 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

Sp.: Hva var den største utfordringen du møtte under spesialprosjektet ditt?

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å fotografere kvinnene slik jeg ville gjort på et moteopptak; å bruke den redaksjonelle stilen i en naturalistisk setting. Jeg innså raskt at dette ikke ville være mulig. Kvinnene måtte plukke en viss mengde te per dag og hadde ikke råd til å ta unødvendige pauser. Det førte til at jeg tok i bruk en mer dokumentarisk fotograferingsstil, og ønsket å fange personligheten til disse menneskene i hverdagsmiljøet som omgir dem. Jeg stolte på naturlig lys og en reflektor, og jeg tror bildene gjenspeiler forbindelsen mellom disse kvinnene og arbeidet deres. Å legge for mye «stil» til bildene ville ha vist seg å være en distraksjon.

Et sjeldent bilde inne i en tefabrikk; en kvinne som fyller sekker med bearbeidede teblader.

Nikon Z 7 | 1/200 sek | f/1.4 28 mm | ISO 640 | AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED

Måten lyset falt gjennom fabrikkvinduene på var magisk. Her plukker en dame ut de spesielle bladene som brukes i hvit te.

Nikon Z 7 | 1/200 sek | f/1.4 28 mm | ISO 640 | AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED

En teplukker er nesten begravet i noe som ser ut som en rullende bølge midt i et hav av teblader.

Nikon Z 7 | 1/3200 sek | f/1.8 85 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

På slutten av dagen samles kvinnene for å laste dagens te på lastebilen – det er et ganske fargerikt skue.

Nikon Z 7 | 1/2500 sek | f/1.4 28 mm | ISO 100 | AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED

Sp.: Har du et favorittøyeblikk?

Da jeg viste kvinnene bildene jeg tok. De var så begeistret over resultatene at de ba meg ta flere av dem og vennene deres. For meg betydde det at de var oppriktig glade for at jeg var med på å fortelle historien deres.

Viser teplukkerne bildene deres.

Nikon Z 6 | 1/1600 sek | f/1.8 35 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 35mm f/1.8 S

En teplukker nyter tepausen.

Nikon Z 7 | 1/2000 sek | f/1.8 85 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

Sp.: Hva lærte du av turen?

At du kan legge mye innsats i planleggingen, men når du først ankommer et så avsidesliggende sted for å fotografere helt nytt innhold, må du være fleksibel og villig til å tilpasse deg situasjonen. Dette var langt unna mitt vanlige territorium som er å fotografere modeller. Å jobbe med ekte arbeidende kvinner i et levende miljø betydde at jeg måtte tilnærme meg hver situasjon annerledes. Jeg er stolt over å kunne tilpasse meg og takle det jeg møter på en kreativ måte. Jeg er en aktiv del av #Zcreators-fellesskapet, som tar sikte på å bruke Z-serien til å fortelle historier på nye og unike måter. Jeg er så takknemlig for å ha mulighetene til å flytte mine egne kreative grenser og utforske hva jeg er i stand til å produsere.

Det var så mange interessante ansikter innenfor denne gruppen kvinner, som hver fortalte en historie.

Nikon Z 7 | 1/4000 sek | f/1.8 85 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

Teplukkerne i sine jordfargede klær, visuelt distinkte, men samtidig en del av omgivelsene.

Nikon Z 7 | 1/200 sek | f/1.8 85 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

Grupper av teplukkere bærer sekkene med te til de ventende lastebilene.

Nikon Z 7 | 1/4000 sek | f/1.4 28 mm | ISO 100 | AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED

Regionen rundt Munnar er en jungel der nesten alle daler er dekket av teplantasjer, som danner intrikate mønstre av grønt.

Nikon Z 7 | 1/1250 sek | f/5 85 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

NIKKOR Noct-objektivet fanger opp hver eneste detalj på kvinnens hender – tegn på hvor lenge hun har jobbet i åkrene.

Nikon Z 7 | 1/4000 sek | f/0.95 58 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 58mm f/0.95 S Noct

Sp.: Du brukte Noct-objektivet til fotograferingen. Hvordan hjalp det deg?

NIKKOR Z 58mm f/0.95 S Noct er helt ulikt noe jeg har brukt før. En stor blenderåpning på f/0,95, kombinert med et kamera som Z 7, gir et utrolig potensial til å skille ut og isolere motivet fra omgivelsene – noe som gjorde at jeg kunne fokusere betrakterens oppmerksomhet på et spesifikt område i bildet. Det betydde at jeg kunne yte rettferdighet til forbindelsen mellom disse kvinnene og miljøet rundt dem – enten det er via intime portretter eller skarpe landskapsbilder. Objektivet er utrolig skarpt med helt åpen blender, slik at du kan bruke blenderåpningen til kreativ kontroll og slipper å bekymre deg for, for eksempel skarphet og spredning. Når det gjelder selve Z 7, leverer kameraet alltid uansett forhold. Enten jeg fotograferer på stedet eller i studio, kan jeg alltid stole på det – så det er én ting mindre å bekymre seg for!


Møt de andre Nikon-ambassadørene