Marsel van Oosten

Dyreliv og landskap

Bildene mine er en personlig, kunstnerisk tolkning av naturen

Tips om fotografering



ENKELT OG ELEGANT

I gjennomsnitt deles 95 millioner bilder og videoer på Instagram hver dag¹. Det er sterk konkurranse der, så hvis du vil at folk skal bruke mer enn 0,5 sekunder med å se på bildet ditt, må du sørge for at det er ryddig, tydelig og direkte. Ikke prøv å kommunisere for mange ting med ett bilde – fokuser i stedet på det som er viktig og eliminer alle distraksjoner. Det enkle er ofte bedre, men også vakrere. Eller som Leonardo da Vinci sa en gang, "enkelhet er den ultimate sofistikeringen".

PLANLEGG

Flotte bilder er sjelden resultatet av flaks, men av kreative ideer, undersøkelser og planlegging. Jeg pleier å bruke mer tid på planleggingen enn på selve fotograferingen, uansett motiv. Når jeg kommer til et opptakssted, selv om det er et sted jeg aldri har vært på før, vet jeg allerede hva jeg skal fotografere, hvordan og når. Det å ha en plan hjelper meg med å fokusere på det som er viktig og være mer effektiv. Noen ganger er planen enkel nok til at jeg kan ha den i hodet, andre ganger må jeg lage en svært detaljert tidsplan for å vite nøyaktig hva jeg må gjøre. Forberedelser er nøkkelen til suksess.

BRUK EN PROSESS

Uansett hva slags fotograferingsprosjekt jeg har, følger jeg alltid en prosess for å sikre at jeg har tatt de riktige avgjørelsene underveis. Trinn én er lett; sørg for at du kjenner det nøyaktige motivet eller scenen du fotograferer. Trinn to handler om at du vet årsaken til at du tar bildene. Er det fordi du har sett mange flotte bilder av det tidligere og ønsker å ta samme bilde? Det kan bety at ditt valg av motiv ikke er originalt nok. Trinn tre handler om timing: hvert motiv har en bestemt tid på året eller dagen som vil gi deg de beste resultatene, avhengig av hva du ser etter. Trinn fire handler om opptaksstedet, noe som er viktig når det er så mange motiver over hele verden. Du må bestemme hvilke forhold, habitat og værforhold du vil ha for å finne riktig opptakssted. Det siste stadiet handler om teknikken du skal bruke og utstyret som vil hjelpe deg med å oppnå de beste bildene. Når du har vurdert alle disse elementene, vil du ha et godt utgangspunkt.

FORBLI OBJEKTIV

Som skapere av bilder blir vi naturligvis følelsesmessig knyttet til dem – du husker hvor mye innsats det krevde å komme dit, hvor imponerende omgivelsene var, hvor mye moro du hadde, og så videre. Selv om de er dyrebare, kan disse minnene og følelsene hindre deg i å se objektivt på bildene dine og få deg til å tro at de er bedre enn de er. Noe av det nyttigste jeg lærte på kunstskolen, var å prøve å frigi meg selv fra arbeidet og se på bildene mine som om de hadde blitt skapt av noen andre. Når du lærer å gjøre det, blir du bedre til å identifisere de virkelige skattene.

TESTEN MED TI FOTOGRAFER

Et virkelig originalt bilde er det ideelle, men det meste av tiden kommer du til å ta bilder av motiver som har blitt fotografert før. I stedet stiller du deg selv dette spørsmålet: Hvis ti andre fotografer hadde stått der ved siden av deg, hvor mange av dem ville ha tatt det samme bildet? Dette spørsmålet tvinger deg til å være mer kreativ. Husk at det er bedre å mislykkes i originalitet enn å lykkes i etterligning.

FORHÅNDSVISUALISER

Dette er et av de viktigste verktøyene for fotografer. Ikke bare prøv å forevige det du ser foran deg, prøv å forevige det du vil se – bildet som er inne i hodet ditt. Naturfotografering er mer enn bare å lage fotokopier av virkeligheten, det handler om å skape din egen kunstneriske tolkning. Dette er ofte vanskelig i begynnelsen, men snart vil du utvikle din egen visuelle preferanse, som til slutt vil føre til en kreativ stil. Når du vet hvordan du vil at bildet skal se ut, vil du vite nøyaktig hva du skal gjøre og hva du skal unngå. Å gjøre dette effektivt er den hellige gralen av kreativ tenkning.


Møt de andre Nikon-ambassadørene