18-10-2018

Nikon-ambassadør David Yarrow fotograferer dyrene og folkene som kaller Kenya sitt hjem

Nye bildeserier sidestiller to svært forskjellige sider av dette fascinerende landet i Afrika

Amsterdam, Nederland, 18. oktober 2018 – Et nytt fotoprosjekt fra Nikons Europa-ambassadør og kunstfotograf David Yarrow fanger opp to forskjellige sider av Kenya – fra de kolossale elefantene i Amboseli, kjent for sine enorme støttenner, til gjengkulturen i landets travle hovedstad, Nairobi.

Med Nikon D850 og en rekke NIKKOR-objektiver med fast brennvidde satte David seg fore å sidestille disse illustrerende elementene av Øst-Afrika – vise frem elefantene fra Amboseli nasjonalpark mot nøye oppstilte bilder av lokale gangstere fra Dandora, Nairobi – hjemsted til én av verdens største søppelfyllinger.

The Walk of Life – Nikon D850 | 1/1600 sek. | f/5 | 400 mm | ISO 160 | AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VRII

Colossus – Nikon D850 | 1/1250 sek. | f/8 | 200 mm | ISO 200 | AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II

The Big Tuskers – Amboseli nasjonalpark

Den enorme savannen i Amboseli nasjonalpark er hjemsted til et mangfold av villdyr, ikke minst bestanden av frie afrikanske buskelefanter. Parken er vertskap for noen av de største elefantene i verden – «Big Tuskers» – som har så store støttenner at de rekker helt ned i bakken. Disse gigantiske pattedyrene har «forkjørsrett» i reservatet og er beskyttet, men likevel uforstyrret, av mennesker. Etter å ha besøkt parken flere ganger forut for dette prosjektet, ønsket David å fange opp storheten i Kenyas spesielle skapninger fra bakken og gå nærmere enn noen andre fotografer har gått tidligere.

David Yarrow sier det slik: «Amboseli er mitt favorittsted i verden for å fotografere disse fantastiske dyrene. Det er et ubearbeidet amfiteater hengitt til elementene, hjemsted til mer enn to tusen elefanter og det perfekte stedet for å fotografere «Big Tuskers» i sine naturlige omgivelser. Så snart du ser en elefant av denne størrelsen, vet du at du aldri kommer til å se noe lignende igjen i hele karrieren din. Jeg kjenner og har alltid kjent ærefrykt for kreftene deres, størrelsen og den nesten menneskelige intelligensen som tydelig vises i øynene deres.»

Som ledd i dette prosjektet fulgte David bevegelsene til Tim, en av de største «Big Tuskers» i nasjonalparken. Da han hadde fotografert elefanter av denne størrelsen tidligere, valgte David å bruke Nikon D850 med AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR- og AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II-objektiver for å komme tett opp til disse dyrene, med garanti for kant-til-kant-skarphet fra AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED-objektivet i et landskapsbilde av elefantstammen på vei inn i horisonten. 

Gateliv i Dandora, Nairobi

For den andre delen av reisen dro David til Dandora, en forstad øst i Nairobi, kanskje best kjent for den enorme søppeldyngen sin som strekker seg over ca. 12 kvadratkilometer. Dette ga David et annet emne – ikke mindre vilt enn Amboselis nasjonalpark – en travel, urban by der gjengkultur og miljøproblemer eksisterer side ved side.

David sier følgende: «Forstaden Dandora i Nairobi var som en helt annen verden enn Amboseli, men like utfordrende og fascinerende å fotografere. Søppelfyllingen er i en skala ulikt noe annet jeg noen gang har sett, og var full av kjemisk avfall. Gjengkultur er i tillegg fremdeles vanlig i dette området, så det kan være farlig å fotografere. Jeg måtte gå forsiktig frem.»

På samme måte som i Amboseli ville David fotografere miljøer som er fjernt fra den vestlige verden. Etter å ha opprettet kontakt på forhånd med medlemmer av en lokal gjeng som var villige til å la seg fotografere, plasserte David medlemmene i kontrast med omgivelsene, hver ikledd en smart, svart dress – en sterk kontrast til søppeldyngen i bakgrunnen. 

The Debt Collector – Nikon D850 | 1/200 sek. | f/3.5 | 35 mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

Dandora – Nikon D850 | 1/2000 sek. | f/10 | 105 mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED


Gjennom sidestilling av arrangerte portretter med de mest naturlige motiver viser Davids bilder hvordan forskjellige teknikker kan brukes til å fange inn sammenhengende, uttrykksfulle serier: “«Når du fotograferer villdyr, må du passe på at du er i perfekt posisjon til å fange inn det spesielle autoritative, emotive bildet, men du har ikke kontrollen. Hvis dyret ikke vil at du skal fotografere det, er det ingenting du kan gjøre. Med et oppstilt fotografi kan du følge en lineær bane, fra idé til utførelse. Det er en skikkelig test av evnene dine som fotograf, om du kan fange inn dette perfekte øyeblikket slik du planla. Begge stilene er veldig viktige for meg, i likhet med profilering av disse to enormt forskjellige områdene av Kenya med tanke på å forbinde menneskene og villdyrene som kaller dette stedet sitt hjem.»

Gjennom hele turen brukte David Nikon D850, satt sammen med AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED, AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G, AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II og AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR.

Les hele historien her

Nikons Europa-ambassadørprogram

Nikons Europa-ambassadører er talentfulle og innflytelsesrike visuelle kunstnere som bruker bransjens nyeste teknologi, og har en bevissthet om sosiale trender som representerer nåtiden. Nikon utfordret David til å realisere sitt drømmefotograferingsprosjekt basert på hans globale anerkjennelse som kunstfotograf.

Hvis du vil ha mer informasjon om Davids prosjekt, kan du gå til spesialprosjekt-siden hans.

Utstyret

Til dette prosjektet brukte David følgende utstyr:

• Nikon D850
• AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED
• AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G    
• AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II    
• AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR

Om David

David Yarrow ble født i Glasgow i Skottland i 1966. Han begynte tidlig å fotografere, og som 20-åring befant han seg i gropen ved VM-finalen i fotball i Mexico by, som fotograf for The Times. Den dagen tok David det berømte bildet av Diego Maradona som holder opp pokalen, og som et resultat ble han senere bedt om å dekke OL og flere andre sportsarrangementer. Det var først mange år senere at han fant sin virkelige lidenskap i dokumentasjon av naturens verden, med stemningsfulle og altoppslukende fotografier av livet på jorden. Dette har gitt ham en stadig økende skare av tilhengere blant kunstsamlere. I 2018 er David veletablert som en av de bestselgende kunstfotografene i verden.

Alle bildene er underlagt opphavsrett tilhørende David Yarrow.

Hvis du vil vite mer om Nikons Europa-ambassadører, kan du gå til