DAVID YARROW

Dyreliv & Kunst

Med Nikon D850 og NIKKOR-objektiver med fast brennvidde viser David to forskjellige sider av Kenya: Amboselis vakre elefanter med store støttenner i kontrast til de nøye planlagte bildene av gjengmedlemmer i Dandora-slummen i Nairobi, der en av de største søppelplassene i verden finnes.

Om spesialprosjektet

Nikons Europa-ambassadør og kunstfotograf David Yarrow fanger Kenyas villskap – fra gateliv i den travle hovedstaden til dyreverden i Amboseli nasjonalpark.

SPM: Hvorfor valgte du Kenya for spesialprosjektet ditt?

Jeg ville dra til Kenya fordi jeg kjenner landet godt, spesielt Amboseli der jeg i løpet av karrieren min har tilbrakt mye tid. Det å jobbe et sted der du føler deg komfortabel og trygg, bidrar til å forenkle planleggingen og logistikken til et slikt prosjekt – selv før du tar frem kameraet. Amboseli er mitt favorittsted (og det beste) i verden å fotografere elefanter. Det er en rå, enkel setting med 2000 elefanter – noen av de største i verden – og det ingen tvil om jeg har tatt noen av favorittbildene mine på denne spesielle plassen. Dandora i Nairobi tilbyr noe annet og viser min andre fotostil, som er nøye planlagte scener på steder som ofte er svært fjerne fra vår normale hverdag. Den 12 hektar store søppelplassen i Dandora hadde en helt unik setting og var en visuell utfordring.

SPM: Hva er forbindelsen mellom disse to stedene og bildene du har tatt?

Jeg er ikke en naturfotograf, og tanken med å ha to oppdrag på én uke viser to sider av «fotopersonligheten» min.

Det samme landet, steder som er 500 kilometer fra hverandre, iscenesatt eller naturlig: disse bildene representerer det som driver meg – å vise forholdet mellom mennesket og dyrelivet og se hvordan dette utspiller seg på forskjellige steder.

Ja, bildene ble planlagt forskjellig og bruker forskjellige steder, men det er flere ting som forbinder dem: en komposisjon definert av atferd, muligheten til å velge hva jeg inkluderer/ekskluderer og aller viktigst: vise to utrolige sider ved dette landet. Veldig mange tenker på det fantastiske dyrelivet og nasjonalparkene når de hører om Kenya, men Nairobi er annerledes – det fortsatt så mange områder med territoriell og gjengrelatert vold, og byen (spesielt Dandora) har store avfalls- og miljøproblemer. Jeg ville at de urbane bildene skulle ha samme følelsesmessige innvirkning som bildene av elefantene.

Garden of Eden.
Fotografert med Nikon D850 | 1/500 sek. | f/7.1 105 mm | ISO 250 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED

SPM: Hvordan er iscenesatt arbeid forskjellig fra å fotografere motiver i naturlige omgivelser?

Jeg liker å velge steder som føles helt annerledes enn noe publikum har sett før – enten det er en spøkelsesby i Montana eller et sted hvor det har vært borgerkrig, som Sudan. Eller i dette tilfellet, Nairobi, der det er noen røffe steder med uro. Det er en helt annen kognitiv prosess enn ved naturfotografering, som ofte handler om å plassere deg selv i den beste posisjonen for å ta bilder av ting som skjer. Du kan ikke realisere en idé på en lineær måte, for hvis dyrene ikke spiller på lag, er det ingenting du kan gjøre. Med iscenesatt arbeid har du en klar idé om hvordan resultatet bør bli. Det gir deg mye mer kontroll, men tester også evnene dine som fotograf. Komposisjonen ligger i dine hender, og det liker jeg.

SPM: Hvordan forberedte du deg til et prosjekt av en slik størrelse og et slikt omfang?

Jeg kan ikke understreke nok hvor viktig planleggings- og undersøkelsesfasen av prosjektet er. Gjør hjemmeleksen din og samarbeid med personer på stedet som kan hjelpe deg med å få tilgang til de sjeldne bildene du ønsker. Heldigvis kjente jeg områdene i Kenya svært godt, og jeg visste at det flate landskapet passet til dramatiske bilder med en klar bakgrunn. Du må også omgi deg med et team som kan gjøre livet så enkelt som mulig. Mange fotografer gjør den feilen at spenningen med å dra et spesielt sted er nok, men de har ikke planlagt hva de skal gjøre når de kommer der. Heldigvis hadde vi et fantastisk team i Kenya som hjalp meg med å forberede meg mentalt og visuelt, og de tok kontakt med de riktige personene på forhånd for å sørge for at vi jobbet under trygge forhold.

SPM: Hvordan fant du ut om elefantene med de store støttennene i Amboseli?

I tillegg til at dette området har noen fantastiske elefantflokker, har denne delen av Kenya også noen av de største og mest utrydningstruede elefantene i verden med veldig store støttenner. Dessverre fins det bare 22 ville eksemplarer av disse vakre skapningene med støttenner som når helt ned til bakken.

Jeg har vært i denne delen av verden før for å ta bilder av disse bemerkelsesverdige dyrene, og jeg visste at jeg hadde en god sjanse for å se den største elefanten her ute igjen. Han heter Tim, og når du ser ham, skjønner du at du aldri kommer til å fotografere noe lignende. Når vi var ute i felten, måtte vi selvsagt være forsiktig for å ikke forstyrre Tim i det naturlige miljøet. Det kommer med erfaring og hjelp fra storviltvokterne. Vi skal bare være forbipasserende i livet hans, ikke tvinge frem eller forandre den daglige rutinen hans.

Bildet er tatt forfra og viser elefanten i all sin storhet, avslører strukturen i huden, ambisjonen og intelligensen i øynene og de nydelige støttennene han bærer med stolthet – akkurat det jeg ønsket å fange.

Til venstre: Colossus. Fotografert med Nikon D850 | 1/1250 sek. | f/8 200 mm | ISO 200 | AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II
Til høyre: The Walk of Life. Fotografert med Nikon D850 | 1/1600 sek. | f/5 400 mm | ISO 160 | AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR

SPM: Hva slags utstyr brukte du i fotoserien?

Uansett hvilket objektiv du bruker til å fotografere en elefant, vet alle som har en forståelse for kameraer eller funksjonene til utstyret, at hvis du sitter i en jeep, blir bildet tatt fra en kunstig posisjon. For å fange elefantens enorme størrelse i all sin prakt må du derfor fotografere fra bakken. Du kan enten gjøre det ved å ligge under jeepen (som beskytter deg, men er en vanskelig posisjon), med fjernkontroll (avhengig av været) eller det jeg gjorde – å gå så nært som det er trygt å gjøre. Jeg hadde jobbet med Tim før, så jeg følte meg trygg og forstod atferden hans godt nok til å kommer meg på 20–25 meters avstand. Ettersom jeg var så nær, trengte jeg ikke noe lenger enn superskarpe AF S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II eller AF S NIKKOR 105 mm f/1.4E ED, to utrolig Nikon-objektiver med fast brennvidde og stram ramme. Jeg velger alltid objektiver med fast brennvidde til slike prosjekter.

Når det gjelder kamerahuset, så ville jeg ta bilde av Tim når han var seg selv – ikke nødvendigvis mens han sprang omkring, men når han ruslet stille og rolig. Dermed trengte jeg ikke et høyt antall rammer per sekund, men superklar oppløsning. Dermed passet Nikon D850 ideelt. Det betyr også at hvis du vil skrive ut fotografiet for å vise det i naturtro størrelse (noe jeg har tenkt å gjøre), så vil bildekvaliteten være like bra som på dataskjermen.

Til profilbildet av gjengens nestkommanderende brukte jeg AF S NIKKOR 35 mm f/1.4G. Han har en kraftig, alvorlig ansikt og 35 mm vidvinkelens portrettegenskap fanger dette på en perfekt måte.

The Debt Collector.
Nikon D850 | 1/200 sek. | f/3.5 35mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

SPM: Hvordan forberedte du seansen i Nairobi?

Dandora i Nairobi er et svært vanskelig sted å ta bilder. Her finner du en av verdens største søppeldynger med så mye kjemisk avfall at du må bruke maske. Beboerne få dessverre føle den helsemessige risikoen ved dette avfallet på kroppen.

Området har også en stor gjengkultur, og jeg visste på forhånd at jeg ønsket å profilere noen av medlemmene. Vi kontaktet gjengens nestkommanderende på forhånd for å sjekke at det var greit at de var med. Med denne uvanlig stedet som bakgrunn ønsket jeg å lage noe bibelsk. Dette handler ikke om å ta et portrett av en person foran et forfallent område av Nairobi – det handler om å vise noe tankevekkende. For å oppnå dette bygde vi en stige som vi brukte til å forhøye bildet. Dette bildet er et perfekt eksempel på visuell diskonformitet – kontrasten av de velkledde, veltrente menn i svart dress foran søppelhaugen.

Dandora.
Nikon D850 | 1/2000 sek. | f/10 105 mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED

SPM: Hvilke utfordringer hadde du i spesialprosjektet?

Jeg har vært i Amboseli cirka 25 ganger, på ulike tidspunkter av året. Det uventet høye regnnivået gjorde denne reisen ekstra utfordrende, og jeg var ærlig talt ikke forberedt på det. Terrenget var gjennomvått, tilgang ble vanskelig (vi kjørte oss faktisk fast et par ganger), noe som gjorde det vanskeligere for oss å forutsi og finne ut hvor elefantene ville være (som vanligvis er der det ikke er vann). En annen utfordring var lyset.

Et svart-hvitt bilde bør være en som et piano – et piano har 88 tangenter og de beste pianistene sørger for at hver tangent blir spilt. Et svart-hvitt bilde skal gå fra helhvitt til dypt svart og berøre alle skyggene i mellom.

Det er vanskelig når lyset er flatt, og lyset på denne turen var utfordrende, spesielt i Dandora. Ingen fotograf vil være begrenset til «de midtre tangentene», men det var jeg ofte, noe som gjorde det enda vanskeligere å ta det perfekte bildet. Ingen fotoseanser er selvsagt komplett uten utfordringer, og denne turen viser hvor viktig det er å kunne tilpasse seg omstendigheter og reagere spontant.

SPM: Hva betyr det for deg å kunne gjøre et prosjekt som dette med Nikon?

Jeg er veldig heldig som er fotograf, og jeg er veldig takknemlig for at Nikon har vært med meg på hvert steg i karrieren. Hver prosjekt er viktig, men dette prosjektet er et symbol på mitt nære forhold til merket, kameraene og objektivene som jeg ser gjennom nesten hver dag, og som har gjort det mulig for meg å ta noen karrieredefinerende bilder. Jeg håper dette prosjektet vil inspirerer andre til å virkeliggjøre deres lidenskaper, til å sikte høyt når det gjelder bildenes kvalitet og egenartethet, og til å reise så mye som mulig for å se ekstraordinære og uventede ting.

Møt de andre Nikon-ambassadørene